Bjørn Takle Friis, her på hjemmebanen til Atlético Madrid. Nå har han stor tro på framtiden til selskapet sitt, etter skilsmissen fra Bridge Advise.

Scandsports brøt med First House-samarbeid – satser nå alene med storkamp i Stockholm

Scandsports ser fram mot et kjempeår økonomisk etter at de trakk seg fra First House-samarbeid. Til helgen arrangerer de fotballkamp for 46 000 svensker. 

Publisert

– United-kampen på lørdag er den store happeningen for oss i år. Vi har solgt rundt 46 000 billetter, så dette blir veldig bra for oss.

Det sier Bjørn Takle Friis i Scandsports til KOM24.

For dyrt å være med

Vi snakker med han noen dager før Manchester United møter Leeds United til sesongens første treningskamp på et nesten fullsatt Strawberry Arena i Stockholm.

Han kaller det et kjempecase for dem, etter et tøft år hvor de har kjøpt ut de andre eierne og de har trukket seg fra samarbeidet med Bridge Advise, systemet som og omfatter First House og Hekt, for å nevne noen.

– For vår del handlet det om at det var for høye kostnader knyttet til å være en del av Bridge-fellesskapet. Vi trenger ikke det, vi er et lite gründerselskap som vil ha lave kostnader og ikke så mange ansatte, forteller han.

Regnskapstallene for 2024 viser at inntektene deres steg med 6,5 millioner kroner og endte på 35,8 millioner kroner i fjor. Underskuddet vokste og betraktelig og gikk fra to millioner til 9,4 millioner kroner. 

I fjor arrangerte de både en treningskamp på Lerkendal mellom Manchester United og Rosenborg, to kamper for Newcastle i Japan samt tennis-oppgjøret mellom Casper Ruud og danske Holger Rune i Asker. Det siste ble en dyr affære for dem.

– Vi kommer ikke til å arrangere tennis igjen, sier han.

De skulle og arrangert en fotballkamp med United i Göteborg, men siden de og vant FA-cupen i fjor, måtte de i stedet spille Community shield og det ble i stedet en kamp mellom Juventus og Atlético Madrid.

– Det ble et negativt resultat, men likevel bra markedsføring for oss og relasjonsmessig var det fantastisk, sier han.

Ble feil etterhvert

Friis kaller det også en dyr, men god lærdom å ha vært en del av Bridge-fellesskapet.

– Det første året tapte vi penger for vi var en del av Bridge, hevder han.

Men han er og klar på at de trengte det fellesskapet i starten.

– Vi trengte økonomien, vi hadde ikke klart det aleine vi to, vi måtte ha med noen. Men de hadde andre tanker om hva det skulle være enn vi hadde. Og det driver mye kostnader når du er i den typen fellesskap, mener han.

Han avviser at det er noen dårlig stemning med sine gamle samarbeidspartnere. 

– Nei, men det ble litt feil etter hvert, skjønte vi, sier han.

Etter litt forhandlinger på bakrommet kom de fram til en løsning i september i fjor.

I følge Per Høiby, daglig leder i Bridge Advise, var det en ganske lett avgjørelse for dem å ta. 

– Scandsports var en god ide, men det viste seg at det ikke passet ikke inn i vår portefølje av selskaper. Inntektssiden var ikke stabil nok ei heller kostnadskontrollen. Derfor var det lett for oss å trekke oss ut, skriver han i en e-post til KOM24.

Nå eier Takle Friis og Sjur Mørk 49,25 prosent hver av selskapet. Merete Prestkvern eier også 1,5 prosent av selskapet. 

Nå når de står på egne bein, er han overbevist om at de kommer til å tjene penger i 2025.

– Jeg vil ikke si hvor mye akkurat, men det blir et betydelig resultat for oss med en sånn kamp, sier han, med referanse til helgens store happening.

De omsetter for i overkant av 40 millioner på denne ene kampen, klubbene stikker av med en betydelig andel av dette. 

– Men det blir mer enn nok til salt i grøten for oss og, sier han.

Han regner med at de klarer å kvitte seg med all gjelden sin etter helgens kamp.

– Neste år starter med en god pluss og lærdom på hva vil ta på oss eller ikke, sier han.

Det er fotball de mener de er best på og kan mest om.

– Det er en relativt sikker sport om du har de rette klubbene, sier han.

I tillegg til denne kampen har de og promotorrolle når Newcastle møter Atlético Madrid i sin siste treningskamp før seriestart. Den samme rollen har de når Arsenal møter Athletic Bilbao i sommer. 

Friis sier at det er de engelske klubbene som ringer dem for å skaffe motstandere. Da står Scandsports bak kontraktsforhandlinger

– Men hvorfor ringer store, engelske klubber til et lite selskap i Oslo for å skaffe motstandere til kamper i England?

Stresset og nervøs

– Det handler om relasjoner og hva vi har levert. Sjur har drevet med dette i snart 20 år. Han har hatt alle showkampene som har vært i Norge de siste 20 årene og arrangert kamper i Skandinavia, forteller han.

Takle Friis sier at selv om det er en stor verden der ute, så ser klubbene til hver andre.

– Så når vi hadde Newcastle i Japan i fjor, og de var fornøyde med det, så forteller de det videre og anbefaler oss. Når vi lanserte kampen deres mot Atlético Madrid fikk vi gratulasjoner fra Real Madrid, Barcelona og Juventus. Det er jo gøy, sier han.

Men han legger ikke skjul på at det er et mye større press på dem når det er de to som har det økonomiske ansvaret og skal arrangere store kamper.

– Det er veldig gøy når vi lykkes, men vi var stresset og nervøse før lansering av United-kampen, i alle fall jeg. For vi måtte ha suksess, vi har satset hus og hjem på å kjøpe ut de andre, sier han.

På forhåndssalget føk det ut 30 000 billetter.

– Det var en ekstremt god følelse. Skuldrene ble betydelig senket, sier han.

Takle Friis mener at det som skiller dem fra andre promotører er at de tar all risikoen selv og har alt ansvaret fra klubbene lander i det landet de arrangerer kamper i.

Og selv om de er basert i Norge, er det lite realistisk å få de største klubbene til Norge, mener han og peker på at vi har for små stadion-anlegg.

– Det er forskjell på 25 og 50 000 tilskuere. Vi kan ikke ha to av de største klubbene på Ullevaal, det koster så mye å hente dem at det blir for lave billettinntekter, sier han. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS