
Håper å redde liv med denne kampanjen
Etter flere alvorlige hendelser langs Bybanen i Bergen har Skyss, Bybanen og Tide gått sammen om en ny holdningskampanje.
Kampanjen er utviklet av Apriil Reklame i Bergen, og har fått navnet: «Ta hand om di eiga sikkerhet».
Det melder de i en pressemelding.
Byrået har tatt i bruk en kombinasjon av visuelle, lydbaserte og digitale virkemidler – strategisk plassert der risikoen er størst. Budskapet vil blant annet males direkte i asfalten på holdeplassene, og suppleres med varsellyder og beskjeder som spilles av over høyttalerne på banen. I tillegg er det produsert tre kampanjefilmer som vises om bord. Kampanjen forsterkes også digitalt gjennom bred distribusjon i sosiale medier.

– Kommunikasjon handler ikke alltid om å selge noe. Noen ganger handler det om å få folk til å stoppe opp. I dette tilfellet, bokstavelig talt. Her jobber vi med adferdsendring i ordets mest konkrete forstand, sier Conny Breivik, rådgiver ved Apriil Reklame i Bergen.
Bakgrunnen for kampanjen er alvorlig. Dødsulykker har skjedd – og nestenulykker skjer daglig. Mange hendelser skjer fordi folk er uoppmerksomme, har hodetelefoner på eller er opptatt med mobilen.
Denne innsikten har dannet grunnlaget for både utforming av budskapet, valg av virkemidler og kanaler. Kampanjen treffer målgruppen i situasjoner med høy risiko – og formidler enkle, tydelige budskap på rett tidspunkt og sted.
– Det å kunne bruke kommunikasjon til å forebygge alvorlige hendelser gir jobben vår en ny dimensjon. Dette er et tydelig eksempel på hvordan god innsikt, kreativ formidling og relevant kanalbruk kan bidra til å løse en konkret samfunnsutfordring, sier Breivik.
Kampanjen rulles ut gjennom juni måned, men ambisjonen er at effekten skal leve videre.
– Målet er ikke bare økt oppmerksomhet nå, men varig endring i holdninger og adferd, avslutter Breivik.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no