Feriefred for Trond Albert Skjelbred: misjonskonferanse, vennetid og stille dager på Holsnøy.

☀️Sommerpraten:

PR-partneren deler sitt rareste ferieminne: – Det gjorde inntrykk på en 17-åring

Trond Albert Skjelbred, partner i Apriil PR, finner roen på Holsnøy – men glemmer aldri da en rød Lamborghini snudde alt på hodet i Romania på 80-tallet.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.

I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Trond Albert Skjelbred, partner i Apriil PR, som svarer i Sommerpraten.

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

– Jeg har allerede hatt en uke ferie med deler av familien. Vi har vært på en misjonskonferanse, som i år ble arrangert i Stabekk. Det er godt for kropp og sjel å løfte blikket oppover. Det får du anledning til i slike sammenhenger. Fine folk er det også, i alderen null til nitti. Det er nydelig å snakke med en dame som nærmer seg 100 år om tro og tvil. Eller en ungdom. Mangfold i praksis.

– Deretter besøkte vi gode venner, som vi ikke har sett på mange år. Det er rørende å se og høre hvordan livet farer med dem.

– Jeg er veldig glad i å oppmuntre andre mennesker og bruker enhver anledning til det. Det finnes alltid lyspunkter, noe å være takknemlig for.

– Ellers gleder jeg meg alltid til rolige dager på hytten på Holsnøy utenfor Bergen. Her blir det boklesing, turer, morgenbad og kaffe. Været betyr ikke så mye. Vi tar det vi får.

– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?

– Noe av det rareste må være da jeg var på ferie med familien i Romania i 1985. Landet ble styrt med jernhånd av diktatoren Nicolae Ceaușescu, som ble henrettet sammen med konen fire år senere. De som hadde råd til bil kjørte enten grå eller svarte, russiske Ladaer. Så kom noen sakte kjørende i en knallrød Lamborghini Countach, en av de mest legendariske biler som noensinne er laget. Den så ut som et romskip. Folk slapp det de hadde i hendene og løp etter bilen i ren Forrest Gump-stil. Det gjorde inntrykk på en 17-åring.

– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?

– Jeg er glad i Hans Geelmuyden og det er kjekt å se at han fremdeles klarer å sette dagsorden. Jeg har veldig mye å takke ham for. Han har brøytet vei for mange. En levende legende. Selskapet hans heter selvsagt St. Hans. Han er vittig og får alltid min mor (81) til å le. De heier på hverandre sosiale medier, mor og Hans.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Det må vel kort og godt være Zalo-reklamen. På nivå med de klassiske Absolut Vodka-reklamene, som tok utgangspunkt i formen på flasken. Nå det er sagt, er det mye bedre å reklamere for et vaskemiddel enn alkohol.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Her har min kollega Hilde Tunge skrevet et utmerket innlegg i KOM24. Uten å sjekke hva hun skrev vil jeg si at det viktigste er å gjøre det vi er enige om. Det gjelder internt og eksternt. For å få det til må du være god til å lytte og deretter kunne oppsummere og tegne et tydelig bilde på veien videre. Og du må være god på å levere resultater. Når du er ung har du to markeder: et internt, altså egne og mer erfarne kolleger, og et eksternt, kundene. I starten er det lettere å bidra på andre kollegers kunder. Det å bygge opp en egen kundeportefølje tar tid og du må overleve i mellomtiden. Det hjelper også med en serviceorientert holding. Du kommer langt med et smil og vennlighet.

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Du vet, det mennesker er nest mest redd for globalt er å dø. Nummer én er å reise seg i en forsamling for å holde tale. De fleste vil heller ligge i kisten enn å holde talen i begravelsen, for å si det sånn. Kanskje noen kunne laget et realityprogram med taler som tema? Det oppleves jo ekstremt. Her kunne jeg bidratt med å gi deltakerne ro, trygghet og økt tillit til egne talegaver. Det er for eksempel lov å bruke manuskript! Ingen gjester i et bryllup har noensinne blitt nervøse hvis en onkel reiser seg midtveis i middagen for å holde tale hvis han holder noen talekort. Hvis den samme onkelen reiser seg uten talekort, lett brisen, er det grunn til panikk.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS