Valgnatt: Dette var en vinner. Jonas Gahr Støre. Men siden han nå må samarbeide med en rekke partier, er det grunn til å si at PR-byråene også er valgets vinnere.

Dette betyr valget for PR-byråene

Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet ble største parti og rød side beholder trolig regjeringsmakten. Hva betyr det for PR-bransjen?

Publisert Sist oppdatert

Etter valget i 2021 gikk Senterpartiet-leder Trygve Slagsvold Vedum ut og kommanderte sine folk til å ikke ta telefonen om de skulle få noen telefoner fra PR-bransjen.

Men hva er egentlig status etter årets valg, når Sp er i beste fall et støtteparti til Arbeiderpartiet, som trenger fire partier med seg for å få flertall?

Kort oppsummert: Det betyr gode tider for PR-bransjen.

– Jeg vil bruke de ordene der, ja

I alle fall om man skal tro bransjen selv. 

– For våre eksisterende kunder så er det en stor interesse for å forstå hva dette betyr for dem. Vi sitter og nerder på antall mandater og så videre, men sånn tenker ikke alle kundene våre. De lurer på hva det betyr i praksis med Ap som må manøvrere på en annen måte, sier Peter Markovski i Storm Samfunn.

Han sier at de som ikke er på kundelisten også vil ha behov for politiske analyser og at næringer som til nå har brukt byrå lite vil se et økt behov.

Peter Markovski

– Så det blir gode tider for PR-byråene framover nå da?

– Jeg vil bruke de ordene der, ja.

Markovski sier at de bruker de første dagene etter valget på sørget for at de kundene som er berørt av valgutfallet er nok påkoblet.

Han sier at mulighetene for å påvirke kan komme allerede ved en eventuell regjeringserklæring, men siden man ikke vet hvordan den vil ta form, siden man alt har hatt et Ap som har regjert aleine en stund, er det på Stortinget mulighetene ligger.

– For nesten uansett hva man putter i et eventuelt dokument, vil de ikke få gjennomslag for alt. Derfor er det muligheter på begge sider av streken, sier han.

I Corporate Communications sier Tone Vesterhus at dette har vært et valg som betyr at politikk blir viktig for business.

– Det blir en mindretallsregjering med et Arbeiderparti som er avhengig av fire småparti. Det betyr at det blir mye å navigere og Stortinget blir viktigere, sier hun.

Tone Vesterhus

Hun sier at det betyr et større persongalleri med folk med innflytelse og at det blir mer uoversiktlig.

– Det er vi glade for

– Men det blir og masse muligheter. Man må finne seg støttespillere på partinivå som har innflytelse på budsjettene og i enkeltsaker, sier hun og mener at det er viktigere å være opptatt av politikk enn noen gang.

Vesterhus drar og fram at det i budsjettarbeidet er fem partier som skal bli enige og flere saker i miksen, der flere av dem vil påvirke næringslivet. Hun drar blant annet fram skatt som et tema.

– Vi tror det blir mye å gjøre for oss framover. Det er vi glade for, sier hun.

Det samme sier Leif Iversen i Nucleus.

– Det blir et større rom for PR-rådgivere til å gi gode råd til hvordan man skal håndtere dette, sier han til KOM24.

Mulighetsrommet

Han var på Aps valgvake mandag og når han snakker med KOM24 tirsdag morgen er han akkurat ferdig med sin analyse av valgutfallet.

Hans nøkkelord er mulighetsrom.

Leif Iversen i Nucleus ser mulighetsrom.

– Det er ingen tvil om at mulighetsrommet for påvirkning mot Stortinget har aldri vært større, sier han og peker på at de ulike partiene på rødgrønn side mener forskjellige ting i ulike saker. 

– Det betyr at det blir en kanossagang for denne regjeringen, i første omgang med statsbudsjettet som kommer i oktober. 

Men han sier at det er mulighetsrom før det og viser til at nå skal Ap ha møter med de rødgrønne partiene. 

Om Ap skal styre aleine er det partiprogrammet deres som blir førende. 

– Men det er fortsatt rom for å påvirke gjennomføringen av det, sier han.

Neste fase er statsbudsjettet og Iversen sier at om man titter lite grann på revidert nasjonalbudsjett kan det en liten pekepinn og viser til at der var det i år 21 sider med verbalforslag. 

– Det er mye høyere enn noen gang før. Der ligger det ting mans ier man skal se på/vurdere/utrede eller ta hensyn til. Det er saker man ikke nødvendigvis får gjennomslag for i budsjettet, men man sier man skal se på det i en eller annen sammenheng. Der ligger det et mulighetsrom for å påvirke budsjettet, sier han.

Men han ser et tredje mulighetsrom og. Nemlig de kommende stortingsmeldingene med ulike forlik, der det og skal forhandler i Stortinget.

– I sånne saker er det mye større muligheter for påvirkning. Der er det ikke gitt at Jonas (Gahr Støre) får flertall bare med sine. På vårparten i år måtte de få hjelp av Høyre og Venstre, sier han.

– Så nå gnir PR-byråene seg i nevene og teller penger da?

– Det vil jeg ikke si. Om du som PR-rådgiver skal gi råd, må det være gode og fornuftige råd, de som forsøker seg på shortcuts taper i neste runde. Men organisasjoner og privat næringslivet, de får et mulighetsrom. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS