Slik bruker PR-byråene valgkvelden
– Slipper å kjenne på frykta som da man selv var på valg.
– Det som er fint med valgkamp er spenninga politikken fører med seg, og man får kjenne på dramaturgien, men samtidig slipper du å kjenne på frykta som da man selv var på valg.
Det sier First House-sjef Jon Georg Dale, til KOM24.
Mandag er det stortingsvalg og hele Norge lever i spenning om man får en helt ny regjering eller om Arbeiderpartiet og eventuelle samarbeidspartier beholder makten i landet de neste fire årene.
Valgdagen er og et høydepunkt som skjer annenhvert år for de store PR-byråene her i landet og de fleste inviterer til store samlinger med kunder og andre på valgkvelden.
First House er ikke noe unntak når de inviterer flere hundre til en egen valgvake på den gamle amerikanske ambassaden i Oslo.
– Vi har opplegg hele kvelden med egne analyser og vurderinger og Thomas Gjertsen som programleder, forteller han.
Det blir hovedvekt av kunder og samarbeidspartnere i finans- og advokatbransjen som kommer til å være til stede.
Men ingen politikere.
– De har vel nok å plages med egne nerver på partienes egne valgvaker, sier han.
Dale sier det er stor interesse fra næringslivskundene deres om hva som blir utfallet i valget.
– Da er det naturlig at vi følger opp med at kundene får ferske analyser og kan diskutere felles utfordringer som skjer de ulike politiske regimene, sier den gamle Frp-toppen.
Også Zynk og Burson arrangerer valgvaker.
Førstnevnte har med seg både Trine Skei Grande, Magnus Takvam og Erlend Mørch på scenen. Det hele blir arrangert sammen med NorgesGruppen og man har invitert ansatte, samarbeidspartnere og kunder.
Burson forventer fullt hus på Heidis bier bar og har blant annet med seg Sløseriombudsmannen Are Søberg på scenen. I tillegg kommer deres egne tidligere statssekretærer Marie L. Vikanes og Nils Ola Widme.
Corporate Communications og Geelmuyden Kiese på sin side venter noen dager før de har sine valgarrangement.
Men det betyr ikke at det blir helt rolig på Tjuvholmen for gjengen i CC på valgkvelden, da konsulentene skal sitte og analysere valgresutlatene.
– Fra tirsdag av skal strategiene for neste periode legges, og da er det enormt viktig å ha god oversikt over persongalleriet og de ulike mulige utfallene når det gjelder både regjering, komitésammensetning og mulige utfall for ulike næringer, peker Tone Vesterhus på.
På onsdag arrangerer de på onsdag arrangerer valgdebrief, sammen med sine nye venner i Tinde som vil dele sine innblikk fra organisasjonsliv og regjeringer på begge sider av blokka, og vil gi sine perspektiver på valgthrilleren.
De får og med seg Dagens Næringsliv-kommentator Frithjof Jacobsen og det som med stor sannsynlighet blir de to yngste representantene på Stortinget, Hashim Abdi (Ap) og Frøya Skjold Sjursæther (MDG).
– Vi opplever at mange både ønsker og trenger en debrief når stemmene er talt og vi har et tydelig bilde av valgets vinnere og tapere, ikke minst for å få en bedre forståelse av hva valget vil bety for folk flest og næringslivet fremover. Valgdebriefen blir en fin mulighet til å samle kunder og venner til en hyggelig kveld, og ikke minst vise frem den politiske kunnskapen rådgiverne våre besitter, sier hun.
Geelmuyden Kiese arrangerte på sin side Onsdag på Trekanten, torsdagen (!) før valget, med 200 frammøtte.
– Slik valget utspiller seg nå vil det gi mange muligheter for de fleste bransjer å jobbe med de politiske vilkårene uavhengig av hvilke side som går av med seieren da flere mindre partier er på vippen. Det blir spennende fire år også for vår bransje, skriver May Britt Lagesen, som er leder politikk og samfunn i GK.
Byrået skal også ha et arrangement i etterkant av valget for å oppsummere.
I TRY Råd blir det ikke noen arrangementer selve valgkvelden, sier byråleder Stine Grøndal Sesseng.
Hun sier at de bruker valgkvelden til analyser.
– Dagen etter valget samler vi derfor gjengen her for å dekode hva som egentlig skjedde – ikke bare hvem som vant, men hvilke krefter som nå kommer til å forme Norge de neste fire årene. Hva betyr det for næringslivet? For offentlig sektor? For organisasjoner som jobber med påvirkning?
Slik er og historien fra Kruse Larsen.
Jan-Erik Larsen forteller at de prioriterer hardt arbeid med gode analyser for kundene våre – men selvsagt i en hyggelig og sosial ramme gjennom kvelden og natten.
– Vi skal dele av våre analyser i medier og på talerstoler alt tidlig tirsdag morgen, så vi må være fokuserte og konsentrerte hele valgnatta.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no