Satser i Norge med millionkampanje:
– Vil og skal bli bedre enn Klarna
Den svenske utfordreren Qliro vil satse i Norge, og ansetter landssjef med bakgrunn fra deres største konkurrent.
Med Jens Koldenhof Rygg i spissen som ny landssjef, intensiverer Qliro sin satsing i det norske markedet.
Som en del av denne strategien lanserer betalingsaktøren den nye betalingsløsningen, Qliro Checkout 0.0, støttet av en omfattende kampanje med en milliongaranti.
Fra Klarna til Qliro
Det norske markedet allerede utgjør 20 prosent av selskapets totale transaksjonsvolum.
Rygg har over ti års erfaring innen betalingsløsninger og e-handel. I fire år hos Klarna, Qliros største konkurrent, ledet han et kommersielt team som forvaltet selskapets største kunder i Norge.
Hans erfaring fra Klarna, kombinert med etableringen av selskapet Avarda på det norske markedet, kommer godt med i ekspansjon av Qliro i Norge.
– Når man har vært i gamet i mange år, har man sett hvordan ulike ting bli gjort på både godt og vondt, sier Rygg til KOM24 og legger til:
– Jeg har vært på begge ytterpunktene – Klarna og Avarda – som er kommunikasjonsmessig helt forskjellige.
Han beskriver Klarna som «ekstreme» i sin utadrettede kommunikasjon, mens Avarda opererer mer diskret.
– Klarna har gått opp løypa for mange. De har i veldig mange år gjort mye riktig.
– I Avarda handlet det om å drive trafikk til butikkene, ikke om å bygge merkevare på samme måte som Klarna.
Nå ser han Qliro som en aktør som posisjonerer seg mer midt imellom.
– Jeg har lært mye fra to distinkte ytterpunkter, og nå skal jeg jobbe mer med en middelvei. Qliro er tydelig i sin kommunikasjon uten å være aggressiv, ikke så rosa og støyende som Klarna, forklarer Rygg.
Kampanje med milliongaranti
Som en del av Qliros satsing på det norske markedet, lanserer selskapet den nye betalingsløsningen Qliro Checkout 0.0.
– Vi har sett en betydelig økning i konverteringsraten, gjennomsnittsordreverdien og kundelojaliteten. Dette er alfa og omega for nettbutikkene, forklarer Rygg.
For å understreke tilliten til den nye checkouten, tilbyr Qliro en tidsbegrenset konverteringsgaranti på 1 million kroner.
Hvis en butikk som omsetter for mer enn 10 millioner kroner i måneden ikke opplever økt konvertering i løpet av kampanjeperioden, vil Qliro kompensere dem.
– Dette er en del av vår strategi for å utfordre konkurrentene og vise at vi mener alvor. Vi har gjort hjemmeleksen vår, og vi vet at denne løsningen leverer, sier landssjefen.
Kampanjen, som varer fram til 18. desember, er allerede i gang og inkluderer dedikerte markedsføringsbudsjett for å sikre bred eksponering.
– Vil og skal bli bedre enn Klarna
Konkurransesituasjonen i det norske markedet for betalingsløsninger har vært relativt svak, ifølge Rygg.
– Klarna har nærmest vært ensbetydende med betaling i Norge, mens markedet i Sverige har vært mer konkurranseutsatt – der har det nærmest vært krig i mange år, sier Rygg.
Etter flere år med støtte til norske nettbutikker fra hovedkontoret i Stockholm, er Qliro nå klar til å ta en større posisjon i det norske markedet.
– Qliro skal ta posisjon. Vi vil og skal bli bedre enn Klarna. Da vil vi måtte synes mer. Med flere lokale ansatte og et klart fokus på norske nettbutikker, skal vi sikre at vi blir ledende, sier han.
Qliro har allerede en liten, men voksende organisasjon i Norge, med fem ansatte og flere på vei inn.
– Med en større markedsposisjon følger behovet for mer eksponering. Vi er stolte av både merkevaren vår og produktene vi tilbyr, og vi vil bruke smart markedsføring for å nå ut til det norske markedet, sier Rygg.
Allerede samarbeider Qliro i Norge med PR-byrået Redgert Comms.
– De bistår oss med mediehenvendelser, strategi, tilstedeværelse, og utforming av pressemeldinger. De hjelper også med å forme meg som profil, slik at jeg blir best mulig presentert utad, avslutter Rygg.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no