Joachim Baardsen, gründer og daglig leder i Baardsen Sport.

Baardsen Sport slutter med management avslutter samarbeid med tre profiler

10 måneder etter oppstarten gjør Joachim Baardsen endringer i byrået sitt.

Publisert

– Jeg har hatt fantastiske utøvere og solide samarbeid. Samtidig handler det om å prioritere. Idretten har et stort behov for profesjonell PR og kommunikasjon på forbunds- og organisasjonsnivå. Derfor velger jeg å rendyrke den delen av arbeidet, der jeg kan bidra mest effektivt. Det gjør at jeg går videre med enda større kapasitet.

Det skriver Joachim Baardsen i en melding til KOM24. Den tidligere VG-journalisten startet Baardsen Sport i fjor, og har siden da jobbet med rådgivning for både organisasjoner og enkeltprofiler innen idretten.

Nå avslutter han altså satsingen på det sistnevnte.

– Hvorfor gjør du dette? Er det av økonomiske årsaker?

– Nei, det er et strategisk valg. Management-delen har gitt resultater, som rekordavtalene med Lerum og Skagerak Energi, og det har vært lærerikt. Samtidig ser jeg at den største verdien jeg kan skape for norsk idrett ligger i strukturert kommunikasjon, PR og mediehåndtering. Derfor spisser jeg meg på dette området.

Tre profiler ut

Vektløfter Solfrid Koanda, skøyteløper Ragne Wiklund og friidrettsutøver Eivind Henriksen har samarbeidet med Baardsen. Alle disse avtalene blir nå avsluttet.

– Jeg er veldig takknemlig for å ha fått representere dem. Samtidig har alle vist stor forståelse for endringen. Vi har oppnådd mye sammen, blant annet samarbeidsavtaler med Lerum, Skagerak Energi, Mizuno, Helsedirektoratet og Cappelen Damm. Jeg vil heie på dem videre, og forhåpentligvis møtes vi igjen gjennom samarbeid med ulike idrettsforbund.

– Hva vil du jobbe mer med framover etter denne endringen?

– Jeg får enda større kapasitet til å jobbe videre med idrettsforbund, organisasjoner og arrangementer med å gjøre dem sett, verdsatt og forstått. På den måten kan idretten skape verdi både sportslig og kommersielt, med et større engasjement, et forsterket omdømme og nye sponsoravtaler.

Fornøyd med situasjonen

Da KOM24 besøkte Baardsen på kontoret hans i Oslo i november i fjor, var byrået bare noen dager gammelt. Avtalen med Wiklund var allerede signert, de to andre utøverne kom inn senere.

– Er det vanskeligere å drive byrå enn du trodde, eller omtrent som forventet?

– Det er utrolig givende. Jeg forlot en trygg jobb i VG, og har fått oppleve det jeg ønsket meg. Stor utvikling, samarbeid med fantastiske personer i norsk idrett og næringsliv, og resultater som gjør at planleggingen for 2026 er godt i gang. Det er intenst, lange dager og mye press, men jeg elsker det og føler meg privilegert, skriver Baardsen.

Han driver Baardsen Sport helt alene, men samarbeider med partnere der det er riktig, opplyser han.

– For eksempel innen visuelt innhold. Baardsen Sport har blant annet produsert en dokumentar om Tour of Norway som blir lansert på mandag i samarbeid med Maldini Film. Det er et eksempel på strategisk kommunikasjon. Slike samarbeid gir fleksibilitet og gjør at jeg kan skalere opp ved behov, uten å miste nærheten til kundene og prosjektene.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS