TikTok-avtalen lot vente på seg: – Man begynner å tenke sitt
TikTok-logoen blir å se på draktene til Storhamar Hockey framover. Den har partene jobbet lenge for å få i stand.
– Jeg startet i jobben i januar, og hadde sett meg ut TikTok som en mulig samarbeidspartner, sier partneransvarlig for Storhamar Ishockey, Arya Dehnavi, til KOM24.
Han kan fortelle at avtalen de har landet gjør TikTok til deres nye hovedsponsor. For en klubb som har slitt økonomisk den siste tiden, var dette svært viktig å få på plass.
– Nå har vi strukturert om klubben litt. Vi opprettet Storhamar Hockey AS, som skal samarbeide med Storhamar som klubb. Vi gikk 8,2 millioner i minus i fjor, men nå skal dette drives som bedrift. Da hjelper denne avtalen veldig mye.
Tok tid
Men det har ikke vært bare enkelt, kan Dehnavi fortelle. Initiativet til avtalen kom i første omgang fra klubben, med bakgrunn i at TikTok har bygget et senter for datalagring i Hamar.
Men Dehnavi kommer ikke på mange ekspempler på lignende avtaler mellom TikTok og aktører innenfor idretten rundt om i verden, og det var på ingen måte gitt at Storhamar skulle bli deres første samarbeid av denne sorten i Norge.
– Vi trodde helt enkelt ikke at vi skulle klare å lande dette. Det var et «longshot». Vi har vært i dialog med dem i over sju måneder, og da begynner man å tenke sitt. Årsaken var at de er veldig proffe, og at de vil gjøre ting på riktig måte, sier Dehnavi.
Han tror grunnen til at TikTok ville ha avtalen, er at de ønsker å gi noe tilbake til Innlandet og Hamar. Arbeidet med Project Clover startet i 2023.
– TikTok er en omdiskutert plattform i Norge, spesielt på grunn av linken de har til Kina. Hva tenker du om det?
– Vi har hatt en veldig grundig prosess. Og vi har blitt enige om at så lenge de er akseptert i Norge og Innlandet, så må vi også kunne gjøre det. Men vi har også tatt grundige vurderinger, og vi mener dette er riktig å gjøre nå.
– Hvilke reaksjoner har dere fått?
– 99 prosent positive reaksjoner. Jeg har hørt at det er noen på X som ikke er så begeistret, og det skal vi respektere. Men i Hamar og i regionen ellers har vi kun fått positive tilbakemeldinger, sier Dehnavi.
Første gang
– Dette er den første samarbeidsavtalen med idretten for oss her i Norge. Det er ikke ofte TikTok går inn på store sponsorsamarbeid. Dette er et signal på at Hamar er viktig for TikTok.
Det skriver Community Manager i TikTok, Lars Bjelvin, til KOM24 på SMS, via myndighetskontakt Kjartan Sverdrup.
Hverken TikTok eller Storhamar ønsker å si noe om avtalens varighet eller verdi.
Logoen til TikTok blir å se på draktene til Storhamar Hockey den kommende sesongen, laget som vant Elitehockeyligaen forrige sesong.
– Den norske brukerbasen er beskjeden sammenlignet med de 175 millionene som er på TikTok i Europa, men industrielt er Hamar kjempeviktig for oss. Som del av TikToks europeiske datasikkerhets-satsing lagres store deler av Europas TikTok-brukere på Hamar.
– Vi synes det er ekstra gøy å være en del av Storhamar-familien, og bidra til videre sportslig suksess, samarbeid og underholdning på det høyeste nivå i hockey i Norge, skriver Bjelvin.
– Er slike avtaler viktig for å styrke troverdigheten til TikTok i Norge? Platformen er jo omdiskutert.
– For TikTok er dette først og fremst en investering i lokalsamfunnet, ikke merkevaren vår. TikTok har etablert seg på Hamar med et av Europas største datasentre med totalt 200 ansatte hvorav TikTok har 50 faste ansatte. Derfor er det naturlig for oss å bidra lokalt.
– Planlegger dere å gå inn i flere slike samarbeid, enten i idretten eller andre steder?
– Sportssamarbeid hører nok mer til unntakene for oss. Nå er vi godt plassert i Hamar og Innlandet, så det vil ikke være unaturlig for oss å inngå flere samarbeid der hvor vi ser at vi kan bidra positivt. Og gjerne innen områder hvor vår ekspertise og kompetanse kan komme til nytte.
– Hvor sentral har du vært for å få landet denne avtalen?
– Avtalen kom på plass gjennom en grundig og god prosess med Storhamar. Mange i både TikTok og Storhamar har bidratt for å få avtalen i havn. Uten gode krefter i både TikTok og Storhamar hadde vi ikke fått dette til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no