Hardt ut mot antallet kommunikasjonsfolk i det offentlige: – Veldig vanskelig med å forstå det
– Forklarer gjerne hvorfor, svarer Bane NOR-sjef.
I en episode av podkasten «Mímir og Marsdal» går Rødt-politiker Mímir Kristjánsson hardt ut mot antallet kommunikasjonsfolk i offentlig sektor, som han mener er altfor høyt.
Episoden dreier seg om sløsing av offentlige midler, og spesielt Bane NOR får gjennomgå.
– Jeg mener å ha sett over tid at det har blitt ansatt for mange kommunikasjonsfolk i offentlige etater og virksomheter, og at det legges for mye i å drive med omdømmebygging, for eksempel for det som egentlig er grunnleggende offentlig infrastruktur, utdyper Kristjánsson i et intervju med KOM24.
Hyret inn First House
I Bane NOR har de 44 ansatte på kommunikasjon. I tillegg har de også tidligere leid inn hjelp på området fra PR-byrået First House.
– Jeg har veldig vanskelig med å forstå at de trenger så mange. Bane NOR er en offentlig monopolist. De har ingen konkurrenter, sier Kristjánsson.
– De har lite behov for å drive med kommunikasjon, annet enn når det er signalfeil, legger han til.
Kristjánsson sitter på Stortinget for Rødt, og har også tidligere uttrykt skepsis til byråer som First House.
– First House driver i stor grad med myndighetskontakt, altså påvirkning av staten. Skal Bane NOR og andre kunder de har i det offentlige påvirke sine egne eiere? Det synes jeg er veldig rart.
På spørsmål om han har satt seg ordentlig inn i hva en kommunikasjonsavdeling jobber med, svarer Kristjánsson at han skjønner at de også gjør oppgaver som trengs.
– Jeg er sikker på at de gjør mange forskjellige ting, og at de for eksempel jobber mye med kommunikasjon ut mot befolkningen. Jeg stiller mer spørsmål når jeg ser at offentlige aktører bytte navn, grafisk profil eller logo.
Uenig
Beate Hamre Deck, konserndirektør for mennesker og kommunikasjon i Bane NOR, skriver i en e-post til KOM24 at hun setter pris på å få muligheten til å forklare hvordan kommunikasjonsavdelingen deres fungerer.
Hun har også hørt den aktuelle podkast-episoden.
– I podkasten blir vårt ansvarsområde redusert til mediehåndtering og omdømmebygging, men dette er bare en liten del av det vi gjør. Vi jobber også med samfunnskontakt nasjonalt, regionalt og lokalt, internkommunikasjon, innsikt og analyse, skriver Deck.
Hun mener størrelsen på avdelingen deres reflekterer kompleksiteten og omfanget av oppgaver som Bane NOR har.
– Vi er ansvarlig for 4 200 kilometer med jernbanespor, 335 stasjoner og stoppesteder, og 4 360 eiendommer. I tillegg har vi til enhver tid flere titalls planprosjekter gående over hele landet, skriver hun.
Som eksempel trekker hun fram den løpende dialogen som rådgiverne deres har med lokalpolitikere og beboere som blir påvirket av ulike byggeprosjekter.
– For å sikre god oppfølging av interessenter over hele landet, jobber derfor omtrent en fjerdedel av rådgiverne våre i regionale prosjekter.
Om First House-saken som Mímir Kristjánsson nevner, skriver Deck følgende:
– Referansen til bruk av byrå er tre år gammel, og var et enkeltstående tilfelle av bistand.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no