Maarud flyttet stua til Oslo S for å vinne oppmerksomhet
Det spises mest potetgull i norske stuer. Derfor bygget Maarud og Publicis Starcom like godt en stue midt på Oslo S – og ga forbipasserende en smak på selskapets nyeste chips.
Høsten er høysesong for lanseringer i dagligvare, og konkurransen om å bli lagt merke til er hard. Derfor satser Maarud på en kombinasjon av nasjonal utendørspakke og spesialbygde løsninger i hovedstaden.
– For oss som jobber i mediebyrå er det ekstra gøy å jobbe med kreative måter å fremme lanseringer til kundene våre. Det er veldig mange nyheter i butikk, og derfor er det ekstra viktig å lage løsninger som både skiller seg ut og skaper ekstra oppmerksomhet, sier Amanda Feingold, Head of Broadcast team i Publicis Starcom.
Resultatet ble to iøynefallende grep: en full «stue» midt på Oslo S og Adshels bygget om til ovner – med chipsposer på grillristene og grytevotter i Maarud-stil.
En pause midt i rushet
For Maarud handlet stuntet om å koble en kjent snacking-situasjon med et uventet sted.
– Sofa er en viktig inngangsport til kategorien, og ved å flytte sofasetting ut der folk ferdes, klarte vi å skape en gjenkjenning i forhold til hvordan folk snacker på en kreativ måte, sier Maria Heimisdottir Brennodden, Head of Marketing & Corporate Affairs i Maarud.
Annonsøren peker på at utendørsformatene gir muligheten til å nå mange mennesker raskt og med høy synlighet.
– Når vi introduserer noe nytt, er det avgjørende å både være synlig og tydelig – og OOH er et svært effektivt virkemiddel for å oppnå dette.
På Oslo S møter man folk midt i en veldig travel hverdag, og budskapet er enkelt, ifølge Maarud:
– Maarud Ovnsbakt er en smakfull chips med 60 prosent mindre fett – en ny, litt lettere måte å kose seg på. Med installasjonen ønsker vi å minne folk på at det finnes rom for små øyeblikk av pauser, selv i en hektisk uke.
Installasjonen ble bygget i samarbeid med JCDecaux, og ifølge Maarud har den vært svært populær.
– Vi har hatt bemanning med sampling i to dager på Oslo S, og responsen overgikk alle forventninger. Sofaene var i bruk hele tiden, produktene ble tomme mye raskere enn vi hadde planlagt, og det var tydelig at folk satte pris på å kunne unne seg en liten pause i hverdagen, sier Brennodden.
Økende etterspørsel
Publicis Starcom mener spesialtilpassede løsninger gir reklameeffekt utover tradisjonelle flater.
– Spesialtilpassede Adshels og skreddersydde markedsplasser er veldig effektivt for å skape stopp-effekten. Forbipasserende husker bedre annonser som er kreative, sier Feingold.
Hun trekker frem ovnene som et grep som både skaper oppmerksomhet og understøtter produktets USP: bakt i ovn. Dette ble gjort i samarbeid med Bauer.
– Det er absolutt populært med kreative løsninger og flere annonsører snuser på mulighetene. Kreative løsninger gir kampanjene både økt oppmerksomhet og litt ekstra krydder.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no