Aurora Færøy. Tiril Bjørstad. Sivert Larsen Feyling. Ole Marius Davidsen.
Aurora Færøy, Tiril Bjørstad, Sivert Larsen Feyling og Ole Marius Davidsen.

Slik bruker nordmenn sosiale medier

Antall tunge Facebook-brukere fortsetter å stupe. 

Publisert Sist oppdatert

– Jeg legger ikke ut noe på Insta, men jeg ser på om folk jeg kjenner legger ut noe. Da må vi se.

Slik beskriver venninnene Tiril Bjørstad og Aurora Færøy fra Knarvik, utenfor Bergen, sitt forhold til sosiale medier.

79 prosent av nordmenn bruker sosiale medier daglig, viser IPSOS' nyeste SoMe Tracker.

De mest aktive brukerne er unge kvinner i alderen 18–29 år, der 90 prosent bruker sosiale medier daglig. Menn i samme aldersgruppe har en daglig bruk på 73 prosent.

For å sette det i kontekst: Daglig bruk av strømmetjenester har økt fra 31 prosent våren 2020 til 44 prosent denne våren. Også her er bruken høyest blant de unge.

Blant 18–29-åringer bruker 64 prosent strømmetjenester daglig, mens andelen faller til 23 prosent blant de over 60 år. Også her er kvinner mer aktive enn menn.

Gjengen KOM24 møter på kjøpesenteret er alle litt for unge til å være dekket av IPSOS' nyeste undersøkelse.

Snapchat, TikTok og Instagram er kanalene de først og fremst trekker fram.

De bruker kanalene til å kommunisere med andre mennesker og se hva de legger ut.

– Jeg bruker Snap til å snakke med andre, planlegge ting og ha gruppechat, sier Bjørstad.

Selv om TV-bruken har stagnert, er det fortsatt den nest mest brukte mediekanalen totalt i Norge. Særlig blant de eldre står bruken av tradisjonell TV sterkt, 77 prosent av de over 60 ser på daglig, mot kun 29 prosent i aldersgruppen 18–29.

Hos de unge har imidlertid strømmetjenester allerede gått forbi TV, bare sosiale medier brukes mer.

Facebook er fortsatt det mest brukte sosiale mediet. Det er 3,61 millioner norske kontoer, og den mest aktive gruppen er kvinner 50–59 år, mens menn 18–29 år er minst aktive.

Den daglige bruken er nå på 65 prosent, ned fra 68 prosent et år før.

Et interessant utviklingstrekk er at antall «tunge brukere», altså dem med flere innlogginger daglig, har gått ned fra 54 prosent i 2020 til 47 prosent i 2025. Dette tyder på at folk går over til mer sporadisk ukentlig bruk.

For å sette det i kontekst, bruker en brøkdel av brukerne, ti prosent, mer enn tre-fire timer på plattformen. Til sammenligning er det 26 prosent på TikTok og 32 prosent på YouTube som har tilsvarende lang bruk.

Gjengen i Knarvik bruker alle Facebook. Men de er ikke store brukere av kanalen.

– Jeg bruker det til å følge med på grupper, ungdomsråd og idrettslag, sier Ole Marius Davidsen.

Instagram er fortsatt favoritten til unge kvinner, men bruken er på vei nedover. I vår var den daglige bruken på 43 prosent, mot 47 prosent for et år siden. Det er 2,97 millioner norske profiler der, marginalt foran Snapchat som har 2,92 millioner profiler. Snap har til sammenligning en daglig bruk på 52 prosent, altså en del høyere bruk.

Nedgangen har ført til at TikTok igjen er nest størst blant unge, med en daglig bruk på 65 prosent blant dem mellom 18 og 29 år, mot Instagrams 63 prosent.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS