Bauer-toppene har funnet tonen: – det er litt overtenning

Kristoffer Vangen og Dennis Højland Nyegaard.

– Sammen er vi større. Det åpner noen nye dører.

Publisert

Saken er hentet fra vår søsteravis, Medier24. 

I flere år var utendørsgiganten Clear Channel til salgs. En god del selskaper snuste på selskapet som til slutt ble kjøpt opp av Bauer Media Group tidligere i år.

Lydkjempen var eneste medieselskap som viste interesse.

Dennis Højland Nyegaard er CEO i det som nå heter Bauer Media Outdoor, som Clear Channel endret til like før sommeren. Han er glad for at det ble nettopp Bauer Media Group.

– Jeg ser på det som en mulighet for oss å komme inn i et medie som er i vekst. Det er også utendørs, sier han.

Allerede ser han at det kan være mulige synergier mellom selskapene.

– Det er en smule prematurt å komme inn og snakke om, men i Storbritannia begynner vi å se noen tendenser, med at vi får felles briefs fra mediebyråer, forteller han.

Kristoffer Vangen og Dennis Højland Nyegaard på tur for å finne produktene til Bauer Media Outdoor.

De to selskapene vil stå sterkere sammen i markedet, nettopp fordi de har blitt større, mener Nyegaard.

– Vi har en større del av markedet. Vi var to mindre kanaler. Sammen er vi større. Det åpner noen nye dører, sier han.

Markedssjef, produktsjef og ansvarlig redaktør i Bauer Media Norge, Kristoffer Vangen, ser det samme.

– Bauer Media i Norge blir en betydelig større aktør, slår han fast.

– Hvilke ambisjoner har dere?

– Sky is the limit, svarer Vangen før de begge to humrer godt.

I fanget

Vangen ser også synergiene, men påpeker at det ikke er noe nytt internasjonalt å ha samarbeid mellom utendørs og lyd.

Han er også positiv til samarbeidet, og kaller det nesten som å få det i fanget.

– Selv om jeg var involvert på et forholdsvis tidlig tidspunkt, så er det sent likevel, for det gjøres jo av gruppen internasjonalt. Sånt sett fikk vi det i fanget, men det var en god nyhet, sier han.

De er fortsatt i «bli kjent»-stadiet, men når selskapene møtes, oser det over av positivitet, ifølge begge.

– Det er litt overtenning, innrømmer Nyegaard.

Fredag 5. september markerte de Bauer Medias 150-årsjubileum. Da ble Outdoor med på festen.

Tenker langsiktig

Nettopp at Bauer Media har holdt på i 150 år ser Nyegaard på som en styrke.

– Når du har en eier som har holdt på så lenge, er det litt deilig, fordi du vet at de legger planer for de neste 10-20-30 neste årene, sier han.

I tillegg trekker han fram at gruppen er kapitalsterk.

– Det er veldig betydningsfullt for et område som Outdoor, som er veldig kapitalavhengig. Det har gitt veldig mye energi internt hos oss.

Dennis Højland Nyegaard sier som smått synergier mellom selskapene.

Hvordan de er organisert, og om de skal dele kontorer, er ikke avklart.

– Det er spørsmål vi jobber med som vi ikke har svar på. Det er helt naturlig at vi diskuterer det, men ingenting er konkludert, forteller Vangen.

Nyegaards ønske er å kunne bli definert mer som et mediehus enn en mediekanal.

– Det ville vært en våt drøm for meg å kunne være posisjonert mer som et mediehus som kan flere ting i stedet for at mediekjøperne går forskjellige steder. At man få en one stop shopping på ett sted, forklarer han.

Sikkerhet og tillit

Bauer Media driver hovedsakelig i B2C-segmentet, mens Outdoor er mer rettet mot B2B. Begge to er enige på spørsmål om det er et verdimessig samarbeid også.

Vangen tar opp at trygghet og tillit for annonsørene er blitt viktigere for annonsørene.

«Brand safety» kaller Nyegaard det.

– I mange kanaler aner du som annonsør ikke hva du står ved siden av. Når man annonserer hos oss har man en sikkerhet for at ens merkevare ikke assosieres med noe negativt, mener han.

Kristoffer Vangen fikk nærmest utendørsgiganten i fanget, men er glad for det.

Knut-Arne Futsæter, research director i Kantar Media, har tatt opp tillit som nettopp en kommersiell kapital.

«De fleste i medie- og kommunikasjonsbransjen er enige om at konteksten og mediemiljøet har stor betydning for oppmerksomhet, engasjement – og ikke minst reklameeffektivitet. Dette er avgjørende for hvor og i hvilken sammenheng man bør plassere sitt budskap (brand safety)», skriver han i et innlegg hos Kampanje i august.

– Jeg tror Knut-Arne har et poeng. På sikt kan det være en fordel å være i et miljø som har tillit, sier han, og fortsetter:

– det vil kanskje være viktigere enn å bare få dekning. Å bare være på mange tech-plattformer der du når ut til mange er kanskje ikke så riktig hvis du blir assosiert med noe som er negativt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Fredag 5. september var det fest for Bauer Boys og resten av de to selskapene.
Powered by Labrador CMS