Mener «WhiteBright» bryter markedsføringsloven

Forbrukertilsynet mener at Diamond Dental AS villeder forbrukere i sin markedsføring. Nå må de endre praksis for å unngå tvangsmulkt.

Publisert

Det melder Forbrukertilsynet på egne nettsider. 

Der skriver de at de i lengre tid har forsøkt å få selskapet ti å endre praksisen sin, men ikke fått det til. Nå truer de med tvangsmulkt. 

Det betyr at hvis Diamond Dental bryter ett av de tre forbudene i vedtaket, må de betale 120 000 kroner for hver uke de bryter vedtakene. Hvis selskapet bryter alle de tre forbudene i vedtaket, må de betale 360 000 kroner for hver uke. Selskapet har tre ukers klagefrist på vedtaket.

Det er særlig tre ting Forbrukertilsynet reagerer på i selskapets markedsføring. Blant annet at de bruker gratispåstander eller prøvepåstander i markedsføring uten å gi opplysninger om at forbrukeren inngår en abonnementsavtale, reklamerer med påstander om «dokumentert effekt» eller «anbefalt av tannleger» uten at de har dokumentasjon for at disse påstandene er riktige og benytter brukeromtaler på en villedende måte i markedsføringen som gir forbrukeren et uriktig bilde av andres erfaringer med produktet, blant annet ved bruk av falske brukeromtaler.

– Diamond Dental villeder forbrukere i sin markedsføring. Vi mener at lovbruddene vi nå har pålagt selskapet å rydde opp i, utgjør kjernen i selskapets forretningsmodell for å fremme salg. Vi forventer nå at de rydder opp så ikke forbrukerne inngår avtale på feil grunnlag, sier direktør i Forbrukertilsynet Bente Øverli.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS