Forbrukertilsynet: – Bruken av kunstig intelligens i reklame kan være problematisk Forbrukertilsynet: KI-genererte personer omfattes ikke av merkeplikt
Skjult reklame florerer på LinkedIn: – Lovløse tilstander Skjult reklame og brudd på merkereglene er blitt daglig kost på LinkedIn, ifølge kommunikasjonsstrateg Ellen Paulsen. Nå ber Forbrukerrådet alle som bruker plattformen om å sette seg bedre inn i lovverket.
Raser mot Snapchats nye grep: – Invaderende Det som før var en trygg sone mellom venner, er nå fylt med reklame. Norske Snapchat-brukere raser mot det nye annonseformatet «First Snap» – og nå advarer Forbrukertilsynet om at formatet kan være ulovlig.
– Bryter loven Nettbutikker som bruker Googles prisverktøy bryter markedsføringsloven, ifølge Forbrukertilsynet.
Mener «WhiteBright» bryter markedsføringsloven Forbrukertilsynet mener at Diamond Dental AS villeder forbrukere i sin markedsføring. Nå må de endre praksis for å unngå tvangsmulkt.
Etterlyser strengere regler for tannkrem-markedsføring: – Kan være skadelig TikTok-tannlege Petter Gjessing Johnsen mener alle som reklamerer for hvitere tenner på tannkrem-tuben bør bli pålagt strengere rammer.
Kristin og kollegaene bruker 300 millioner kroner årlig på markedsføring Slik jobber Norsk Tipping med å markedsføre seg selv i konkurranse med internasjonale pengespillgiganter
Forbrukertilsynet varsler millionbot mot Tinde Energi Forbrukertilsynet har varslet vedtak om overtredelsesgebyr mot Tinde Energi på 3 millioner kroner, og et gebyr mot daglig leder på 400 tusen kroner etter brudd på markedsføringsloven.
Retter vi baker for smed i jakten på kroppspress-pusherne? «Så er debatten tilbake. Med rette. Men med feil syndebukk. », skriver Guro Soelberg Martinsen.
«I mine øyne er også dette en styrking av håndverket, etter som det blir vanskeligere å erstatte folk med filter» «Yess, dette er BRA!», skriver Martin Meisterlin.
Kampanje: Forbrukertilsynet snur etter fotokritikk – Vi er veldig glade for endringene som nå er gjort.
Influensere og annonsører blir Forbrukertilsynets fokus i kampen mot retusjerte bilder Slik blir straffene og slik skal Forbrukertilsynet utføre kontroller.
Snart må du bruke dette merket på retusjert og manipulert reklame Etter høringsrunden ble det klart at det ikke finnes noen unntak: – Endres noe som helst ved kroppen til personen i bildet, så skal det merkes, sier seksjonssjef Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet.
Dette slipper du å merke på retusjert reklame når den nye loven trer i kraft Enkeltstående kviser som retusjeres er greit, men fjerner du mange, må du merke reklamen.