Forbrukerrådet krever oppvask i reklamebransjen Forbrukerrådet mener det er på høy tid å forby både overvåkingsbasert reklame og manipulerende design. Nå etterlyses politisk handling.
Forbrukertilsynet advarer mot falske konkurranser Førjulstiden er høysesong for konkurranser på Instagram og TikTok. Nå advarer Forbrukertilsynet mot julesvindel fra influensere.
– Har mottatt over 100 tips om dette Forbrukertilsynet har vanskeligheter med å fanger opp alle som bryter markedsføringsloven på Instagram, TikTok og andre sosiale medier.
Tine og Olympiatoppen fikk smekk på fingrene av Forbrukertilsynet Tine og Olympiatoppen har begge fått brev fra Forbrukertilsynet etter en reklame i sosiale medier.
Retusjerte bilder: Nærmest fritt fram for å droppe regelverket På litt over tre år har myndighetene bare gjennomført to tilsyn, men ingen har blitt straffet for å bryte regelverket. Forbrukertilsynet mener likevel regelverket virker prevantivt.
Forbrukertilsynet: – Bruken av kunstig intelligens i reklame kan være problematisk Forbrukertilsynet: KI-genererte personer omfattes ikke av merkeplikt
Skjult reklame florerer på LinkedIn: – Lovløse tilstander Skjult reklame og brudd på merkereglene er blitt daglig kost på LinkedIn, ifølge kommunikasjonsstrateg Ellen Paulsen. Nå ber Forbrukerrådet alle som bruker plattformen om å sette seg bedre inn i lovverket.
Raser mot Snapchats nye grep: – Invaderende Det som før var en trygg sone mellom venner, er nå fylt med reklame. Norske Snapchat-brukere raser mot det nye annonseformatet «First Snap» – og nå advarer Forbrukertilsynet om at formatet kan være ulovlig.
– Bryter loven Nettbutikker som bruker Googles prisverktøy bryter markedsføringsloven, ifølge Forbrukertilsynet.
Mener «WhiteBright» bryter markedsføringsloven Forbrukertilsynet mener at Diamond Dental AS villeder forbrukere i sin markedsføring. Nå må de endre praksis for å unngå tvangsmulkt.
Advarer mot pyramidespill-lignende markedsføring: – Skader omdømmet til hele bransjen Markedsføreren advarer mot en markedsføringsmodell som han mener kan gi useriøse aktører fritt spillerom.
Reklamerer med falske opphørssalg: – Forbudt Flere nettbutikker markedsfører seg med annonser som gir inntrykk av at de skal legge ned, men butikken fortsetter salget langt utover det oppgitte tidspunktet. Nå advarer Forbrukerrådet mot ulovlig praksis.
Mener Forbrukertilsynet ikke er strenge nok mot grønnvasking – Det skal svi og fare med løgn, sier lederen i Framtiden i våre hender, som etterspør avskrekkende sanksjoner mot villende markedsføring.
Danby Choi reklamerer for egen bok uten å merke det Danby Choi forsvarer sin praksis og argumenterer for at merkingen er unødvendig i hans tilfelle. – Vår klare anbefaling å alltid merke innleggene, svarer Forbrukertilsynet.
Mykje manipulerande design i marknadsføring Ein aksjon i regi av International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN) undersøkte appane og nettsidene til 642 næringsdrivande. Over 75 prosent inneheldt manipulerande design.
Norske kjendiser blir ofre for svindelannonser: – Kynisk og jævlig Denne gangen blir kjendislegen Kaveh Rashidi misbrukt i falsk annonse for «mirakelkur».
Slår ned på villende markedsføring hos flyselskapene Europeiske forbrukermyndigheter går sammen for å bekjempe grønnvasking i flybransjen.