– Vi skal ikke kunne alt, men vi skal kunne rådgi ledere og organisasjoner om hva som finnes der ute. Ellers kommer teknologene og IT-folkene på døren, dønn klare til å effektivisere oss rett ut.

#Minjobb

Cecilie blir inspirert av de som prøver å gjøre noe med manglende mangfold og ugrei oppførsel i bransjen

– Vi skal ikke kunne alt, men vi skal kunne rådgi ledere og organisasjoner om hva som finnes der ute. Ellers kommer teknologene og IT-folkene på døren, dønn klare til å effektivisere oss rett ut.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det Cecilie Foss, kommunikasjonsrådgiver i Mannheimer, som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg er kommunikasjonsrådgiver i det bergensbaserte byrået Mannheimer. Jeg er ofte involvert i strategiprosesser, idé- og konseptutvikling, kampanjer og PR.

– Hva liker du best med jobben din?

– At den lar meg bryne meg på mye forskjellig, og at jeg får oppleve at det vi gjør for kundene våre faktisk betyr noe.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– De kjedelige oppgavene som alle vet må gjøres, men ingen liker å gjøre.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Godt spørsmål. Det enkle svaret er at det er noe jeg både mestrer og liker å gjøre.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– De som faktisk prøver å gjøre noe med manglende mangfold og ugrei oppførsel i bransjen.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Imponert er kanskje feil ord, men jeg synes kommunikasjonsfolk generelt er flinke til å tilpasse seg. Vi lærer nye skills både på BI og YouTube, og det er kult. Et resultat av dette er at vi stadig oftere får nøkkelroller i endringsprosesser. Endring skjer ikke uten at noen kommuniserer verdien av den på en god måte. Satser på at hele ledergruppen hørte meg nå.

– Hva er god kommunikasjon?

– Den er tydelig og evner å skape endring.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Det digitale kompetansegapet. Er du ikke villig til å henge med, så er jeg redd du blir lett å avse. Vi skal ikke kunne alt, men vi skal kunne rådgi ledere og organisasjoner om hva som finnes der ute. Ellers kommer teknologene og IT-folkene på døren, dønn klare til å effektivisere oss rett ut.

Powered by Labrador CMS