Får internasjonal oppmerksomhet: – Vi må tenke annerledes
De uvanlige «banens beste»-premiene til Bryne FK har gått viralt denne sesongen. Bjørn Hagerup Røken er mannen bak idéen.
Flere liter melk, brett med egg, et lam. Dette er altså eksempler på ulike premier Bryne-spillerne har fått for å bli utnevnt til dagens beste denne sesongen.
Klubben fra Jæren fikk spesielt mye oppmerksomhet da den nederlandske målvakten Jan de Boer ble fotografert med eggene sine.
– Det har vært ganske sykt. Bryne ligger jo midt i matfatet på Jæren, som vi pleier å si. Det er så mye jordbruk rundt oss her, så det ligger i identiteten til jærbuen og klubben å ha tett knytning til landbruket, sier Bjørn Hagerup Røken til KOM24.
Han er markedssjef i Bryne Fotballklubb, og var en av de som kom på idéen om at slike premier kunne gi dem oppmerksomhet.
Skille seg ut
Røken sier at det mye omtalte premie-grepet handler om historien til klubben, og mener det bidrar til å bygge en tydeligere identitet.
Han nevner at Bryne-spillerne allerede i 1987 feiret cupgullet med en sau i garderoben, og at de for noen år siden ble kjent for at flere supportere brukte traktor med henger som tribune under et oppgjør mot Viking.
I fjor fikk en spiller på kvinnelaget deres utdelt et brett med egg for å bli banens beste, og dette stuntet har de tatt til nye høyder i Eliteserien i år.
– Vi gjør det for å løfte bøndene rundt oss. Det er jo ikke snakk om de største sponsorene vi har, og derfor er det ekstra morsomt at det får så mye oppmerksomhet, sier Røken.
Bryne er for øyeblikket nummer 13 på tabellen. Røken sier at de som en liten klubb med få ressurser må være kreative for bli omtalt i pressen og i sosiale medier.
– Hvis man sammenligner med for eksempel Bodø/Glimt, som får masse oppmerksomhet hvert år fordi de spiller i europeiske turneringer, så må vi tenke annerledes.
Mye respons
Røken er overrasket over all oppmerksomheten. Samtidig sier han at de ikke har fått så mye omtale her hjemme i Norge som han kanskje trodde de ville få.
Da forsvarsspiller Axel Kryger mottok et lam som premie etter en kamp i april, kom derimot Dyrebeskyttelsen på banen. De mente at klubben ikke burde gi ut levende dyr til spillerne.
– Dette handler om å skape engasjement, og det ser vi at det gjør. I dette tilfellet måtte vi styre engasjementet i riktig retning. Mange trodde at lammet skulle være med til Kryger og kona, men vi var tydelig på at det skulle tilbake til bonden.
– Der skulle det gå på sommerbeite i indre Ryfylke før det blir til pinnekjøtt til høsten, sier Røken.
Han legger til at han nesten er takknemlig for disse reaksjonene, fordi det ga klubben muligheten til å snakke om dyrevelferd og at de har til felles med bøndene.
Ellers har det florert med innlegg fra ulike fotballsider på nett med mange tusen følgere. Etter opprykket har Røken også fått en kollega som jobber med salg og marked.
– Sportslig er det veldig vanskelig når man har rykket opp, sier han Røken og ler.
– Men på marked er det uendelig mye lettere. Vi får vanvittig mange øyne rettet mot klubben fra både supportere, publikum og presse. Hadde vi delt ut fire brett med egg til vår beste spiller i en kamp på andre nivå, hadde det ikke blitt lagt merke til på samme måte.
Inspirasjon
Selve grunnlaget for idéen kommer fra afrikansk fotball, forteller Røken. Der så han noen bilder av spillere som fikk litt uvanlige premier etter å ha spilt kamp. Som for eksempel et brett med egg.
– Noen av de bildene ble litt latterliggjort på nett. Det tror jeg forsåvidt ville skjedd hvis en storbyklubb i Norge hadde gjort det samme. For oss er det litt annerledes, fordi en klubb fra Jæren har mer troverdighet rundt disse tingene.
At Manchester City-spiller Erling Braut Haaland også er fra området, hjelper på den internasjonale oppmerksomheten. Bryne FK har nesten en million kroner budsjettert på turisme, forteller Røken.
– Det var 50 briter her forrige mandag. Da får de en liten omvisning på stadion. Hvis Haaland og Norge kommer seg til VM i USA neste sommer, kan det fort bli enda mer interesse.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no