
Schibsted slår sammen kommunikasjon og samfunnskontakt
Schibsted samler nå arbeidet med samfunnskontakt og kommunikasjon i et nytt felles team. Petra Wikström får det overordnede ansvaret i rollen som Director of Public Policy and Communication.
Siden 2020 har Petra Wikström vært ansvarlig for samfunnskontakt i Schibsted. Med den nye organiseringen utvides nå hennes ansvarsområde til også å omfatte kommunikasjon.
Hun har gjennom sine år i Schibsted ledet konsernets arbeid innen samfunnskontakt både på nordisk og europeisk nivå, med ansvar for et team i Stockholm og Oslo.
Blant fokusområdene er konkurransepolitikk, datastrategi, plattformregulering, mediepolitikk, bærekraft og regulering av kunstig intelligens.
– I bunn og grunn handler både public policy og kommunikasjon om å bygge tillit, forme historier og skape langsiktige relasjoner – med beslutningstakere, partnere og allmennheten. Jeg ser frem til å samle kreftene fra begge områdene for å styrke Schibsteds posisjon i en verden i rask endring. Vi vil vise at vi er et medieselskap som står opp for redaksjonelle mediers rolle i samfunnet, og der innovasjon og tillit er fundamentet i alt vi gjør, sier Petra Wikström i en pressemelding.
Wikström har lang erfaring innen samfunnskontakt og strategisk kommunikasjon, med et bredt nettverk innen politikk, myndigheter og media i hele Norden og Europa.
Hun har tidligere hatt ledende roller i både finske MTV Oy og svenske TV4, hvor hun arbeidet tett med ledergruppene som rådgiver i strategiske og regulatoriske spørsmål som påvirker mediebransjen – som for eksempel allmennkringkasting, reklame, opphavsrett og plattformregulering.
Hun har også vært styremedlem i Association of Commercial Television in Europe og ledet flere felles bransjefora.
Kommunikasjonsansvaret i Norge og Sverige forblir hos henholdsvis Bjørn-Martin Bache Nordby og Petter Ovander.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no