Sex, strategi og synlighet: Slik dominerer Nytelse.no mediene
– Vi har litt annerledes kommunikasjon enn de fleste andre firmaer.
– Jeg føler det er lenge siden vi knakk den koden. Synlighet handler om å være rask, man må ta det med en gang. Det handler og om engasjementet til de som jobber der, de brenner for jobben sin, så de vil synes. Om de er glade i å få ut budskapet sitt, skinner det gjennom.
Det sier Maria Ebbestad i Nytelse.no, til KOM24.
De siste månedene har man knapt kunnet lese en nettavis uten å få opp markedsføring for deres produkter og Ebbestad sier at det er stor oppmerksomhet rundt det de driver med.
Skal kommunisere folkelig
– Nå er det jo black week, den uka er ekstremt hektisk mange steder. Men hos oss har det vært travelt helt fra høsten og til nå, sier hun.
Ebbestad sier at de har et mål om å vise folkelighet når de kommuniserer ut og at de vil at nordmenn skal få et bedre sexliv og at det er oppnåelig for alle.
Hun sier de bruker en miks av kanaler, både betalte og ikke.
– Vi tester ut mye og er synlige på alle kanaler gjennom året, sier hun.
Selv om jula er en tid der nordmenn skal kjøpe presanger til hverandre og man har tid til å bruke tid på andre, er ikke dette den viktigste perioden deres.
– Før var det bare høsten som var høytid, men nå ser vi at alle steder rundt ferier er populære. Egentlig alle tider når folk har ekstra tid, sier hun.
I 2024 fikk de 400 mediesaker og naboens sexliv er folk nysgjerrige på. En av de årlige sakene de lager er hvor det er solgt mest og minst sexleketøy siste året.
– Sex er alltid populært
– Temaet sex er alltid populært. Media vil skrive om det og folk er nysgjerrige. Det er nå en generasjon som vil optimalisere og få best mulig og mest mulig ut av noe, sier Ebbestad.
I markedsføringen deres handler det ikke så mye om direkte salg, men å komme med tips. Blant annet råd til hvordan få tid til hverandre.
– For det er det folk mangler mest. Jula er et race med steder man skal være innom, så vi vil fortelle om hvordan holde liv i parforholdet. Vi vet at skilsmissestatistikken er høyere etter ferie og fritid og vi vil at folk skal sette pris på det. Derfor kommer vi med tips og råd i forhold til det, hvilke leketøy passer til gaver og til hvem. Det er jo ikke alle familier der erotiske gaver passer under juletreet, sier hun.
Hun sier at den typen kommunikasjon gjør det bra og de når ut til folk med og at mange år med erfaring gjør at de vet hvordan de skal nå ut.
– Men gir det salg for dere å være i mediene?
– Ikke salg der og da, men det bygger kjennskap, sier hun.
Slik når Kondomeriet ut
Akkurat nå er det content de bruker, men de bruker alle kanaler de kan, blant annet TV-reklame og sosiale medier.
– Forskjellen på oss og andre på sosiale medier er at det er ikke lov å ha betalt markedsføring med sexleketøy, så der er all trafikken organisk. Vi har strengere regler på alt fra Google til SoMe å forholde oss til. Det er et strengt regime vi må forholde oss til, sier hun.
Mens Nytelse.no får mye oppmerksomhet gjennom mediene, betaler Kondomeriet for sin oppmerksomhet.
– Gjennom målrettet betalt plassering når vi helt klart best, men for oss er det viktig med en kombinasjon av både betalt og tradisjonell oppmerksomhet, skriver Victoria Møllenes Holst, butikksjef på Kondomeriet Sandvika i en e-post.
Nå er de midt innspurten av julekalendersalget noe som er viktig for dem.
– I tillegg har vi selvsagt mye gode tilbud som kommuniseres nå i Black Week. Etter det flytter vi fokus over til julegaver, forteller hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no