
Byrålederen slutter brått: – Det handler ikke om at noe manglet i Bloom
Etter krevende omstilling og nye retninger i Bloom, tar Camilla Forberg steget videre til Xplora.
– Jeg har hatt et utrolig spennende og lærerikt år i Bloom, og er stolt av det vi har fått til så langt. Samtidig fikk jeg nylig en mulighet hos Xplora Technologies som traff meg på en helt egen måte, skriver Camilla Forberg i en uttalelse til KOM24.
Hun har takket ja til stillingen som SVP Go-To-Market Strategy & Execution i Xplora Technologies, et selskap som utvikler teknologi rettet mot barn og familier.
– Å jobbe med teknologi som bidrar til tryggere digitale rammer for barn og familier – og samtidig få ansvar for å utvikle og operasjonalisere selskapets vekststrategi globalt – er et oppdrag som føles både viktig og riktig akkurat nå. Samtidig har jeg innsett at jeg trives aller best på kundesiden, hvor jeg kan jobbe tett på produktutvikling og brukerbehov, sier hun.
Ikke et farvel med bitterhet
KOM24 omtalte tidligere i dag at Forberg slutter som leder i Bloom ved utgangen av juni. Ny byråleder er allerede rekruttert, men navnet offentliggjøres først om kort tid. I mellomtiden er Eldar Skylstad konstituert som leder.
Forberg tok over som leder ved oppstarten av Bloom høsten 2024, etter at flere selskaper i Ahead Group – deriblant Nova Vista og SMFB Factory – ble slått sammen til ett nytt byrå.
I januar skrev KOM24 om at en rekke ansatte hadde sluttet på kort tid, og at Bloom var inne i en krevende omstillingsfase.
Likevel avviser Forberg at dette har vært avgjørende for at hun nå gir seg.
– Nei, det har ikke vært avgjørende. Omstillinger og endringer er en naturlig del av å samle seks ulike selskaper til ett nytt byrå. Det har vært krevende til tider, nødvendig, men også en fase med mye læring og vekst – både for meg personlig og for Bloom som organisasjon, sier hun.
Hun understreker også at hun har hatt tillit og støtte fra konsernledelsen:

– Vi har vært enige om retningen. Jeg har hatt gode diskusjoner og opplevd tillit fra Kjetil (Ahead-sjef Kjetil Botten Skogly, journ.anm.) og styret i Aller-konsernet. Kjetil er en strålende leder som jeg kommer til å savne i hverdagen.
– I januar sa du at dere var i en spennende utvikling og jobbet med å styrke kulturen. Hva har skjedd siden da?
– Det stemmer, og det var vi virkelig. Bloom var – og er fortsatt – midt i en viktig utvikling. Vi har brukt mye tid på å samle folkene, styrke den kreative og strategiske retningen og jobbe mer helhetlig med hvordan vi leverer verdi til kundene våre.
– Siden januar har det skjedd mye positivt – både med nye folk inn, sterke leveranser og bedre tydelighet i både posisjon og metode. Samtidig fikk jeg i vår en mulighet hos Xplora som jeg kjente traff meg på en helt spesiell måte. Det handler ikke om at noe manglet i Bloom – men at noe traff veldig riktig i det nye.
– Tydeligere retning og sterkere lag
Forberg sier hun er særlig stolt av arbeidet med å spisse Blooms posisjon og bygge opp teamet.
– Vi har fått etablert en tydeligere retning for Bloom, bygget et sterkt lag og skapt bevegelse i markedet. Vi har vunnet nye kunder, fått mer innsikt i hvordan vi skal utvikle oss videre, og vi blir nå invitert til pitsjer og anbud vi tidligere ikke var en del av. Det viser at vi har tatt noen viktige steg både i posisjon og relevans – og det er jeg veldig glad for å ha vært med på, sier hun.
Hun mener kundeperspektivet har vært en styrke i jobben som byråleder – selv uten tidligere erfaring fra byråsiden.
– Det å komme inn med kundeblikket har vært en styrke i møte med hvordan et byrå best kan jobbe tett og verdiskapende med markedsavdelinger. Samtidig har jeg lært enormt mye av folkene i Bloom – og har fått dyp respekt for det kreative og operative maskineriet som skal til for å levere godt i denne bransjen.
Skal bidra til global vekst
I den nye rollen i Xplora får hun ansvar for selskapets globale go-to-market-strategi.
– Xplora kombinerer teknologi, forbrukerinnsikt og samfunnsansvar på en måte som engasjerer meg på en helt spesiell måte. Å få være med på å utvikle og operasjonalisere vekststrategien i et selskap som setter barns og familiers behov i sentrum, føles både riktig, spennende og inspirerende, sier Forberg.
Hun avslutter med en tydelig støtteerklæring til teamet hun nå forlater:
– Jeg ønsker Bloom alt godt videre, og har stor tro på veien videre for byrået. Behovet for helhetlig tenkning og strategisk markedsføring er viktigere enn noen gang – og jeg gleder meg til å følge dem videre fra sidelinjen.