Taushet tar liv og Bloom spiller på True Crime-sjangeren
Den årlige kampanjen «Taushet tar liv» markerer i år sitt tiårsjubileum og retter oppmerksomheten mot vold i nære relasjoner. Kampanjen er et samarbeid mellom Krisesentersekretariatet og Likestillings- og diskrimineringsombudet.
I Norge begås én av fire drap av en partner, og i sju av ti partnerdrap har det vært registrert partnervold i forkant. Årets kampanje har derfor som mål å engasjere venner, kollegaer og familiemedlemmer som kan ha sett tegn på vold.
– Partnervold kan få alvorlige konsekvenser, og i ytterste tilfelle føre til partnerdrap. Det så vi særlig godt i starten av året 2024. Også er det ikke taushet som tar liv i seg selv, det er voldsutøver – men det å vite at man kan bidra til å avverge alvorlig vold og partnerdrap, det er viktig å formidle, sier Julie Haatuft, leder for kampanjearbeidet.
Derfor setter årets kampanje søkelys på alle oss, som venner, kollegaer og familiemedlemmer. Kanskje man har en dårlig magefølelse, som det kan være klokt å melde fra om.
Strategisk rådgiver i reklamebyrået Bloom, Johanna Nordberg-Aas, har jobbet med VO-linjen og Taushet tar liv i flere år, og mener det er viktig å skape noe som får folk til å stoppe opp og tenke seg om når man vil ha oppmerksomhet rundt et emne som er vanskelig å snakke om.
Det kreative teamet bak årets kampanje, Ane Lynau og Kristina Schaathun-Våreid, utdyper:
– Partnerdrap og vold i nære relasjoner er et samfunnsproblem, og vi har alle et ansvar for å ta vare på hverandre. Derfor er det viktig at folk forstår at du kan være en del av løsningen og faktisk være med på å stoppe partnerdrap.
– Barrierene for å melde ifra er mange, så vi måtte komme opp med en idé som drar folk inn slik at budskapet treffer hardt. Vi tror det er dette som skal til for å øke kunnskapen om hva vold i nære relasjoner er, og senke terskelen for å melde ifra.
Kampanjen ble lansert 25. november, på Den internasjonale dagen for avskaffelse av vold mot kvinner.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no