Tror ikke på vekst i 2025
Inntektene stupte for Schjærven Reklamebyrå i 2024, nå håper de planen de har lagt slår til snart.
– Omsetningen vil ikke øke i år, og vi må nok se litt lenger frem i kalender før vi får vekst.
Det skriver Marius Damsleth, CEO i Schjærven Reklamebyrå til KOM24.
Regnskapstallene deres for 2024 er klare og de viser at omsetningen deres stupte i fjor.
Byråinntekten deres ble på bare 54,2 millioner kroner, noe som er 18,5 millioner svakere enn året før. Omsetningen på sin side gikk fra 105,8 til 74,6 millioner kroner.
Blant årsakene til det er at de mistet XXL og Buhus som kunder og byrået bekreftet i november i fjor overfor KOM24 at de kom til å tape penger i 2024, men at de hadde troen på 2025.
Nå er de ikke like optimistiske.
– Ser dere for dere at underskuddet på driften blir som i fjor, bedre eller verre?
– Det er vanskelig å svare helt konkret på det pt, men vi har en plan, og så får vi håpe at effekten av denne kommer raskt, skriver Damsleth.
Men selv om inntektene stupte, er det ikke bare negativitet.
2024 endte med et negativt driftsresultat på 1,9 millioner kroner, noe som er en kraftig forbedring fra året før, da det ble på hele 4,1 millioner kroner.
– Jeg vil oppsummere året som en del av en langsiktig omstilling. Vi er ikke fornøyde med fallende inntekter, men vi har mistet noen store kunder, og det gjør det vanskelig å skape vekst i perioden vi er inne i. Det tar tid å erstatte så store kunder som XXL og Bohus, så dette er noe som også blir med inn i 2025, skriver han.
I 2024 kuttet Schjærven 13 ansatte og kuttene har fortsatt inn i 2025.
Damsleth vil ikke si hvor mange de har kuttet, men skriver at de er over 70 fagpersoner på huset. Da KOM24 var på besøk i slutten av 2024, var de rundt 80 stykker som jobbet der.
– Vi justerer våre kostnader og driftsmodell kontinuerlig. Med dette følger det både kostnadskutt i form av nedbemanning, men også omstrukturering i form av endret kompetanse, skriver han.
Men selv om det er tøffe tider for byrået, har han stor tro på tiden framover.
– Vi har mange flotte kunder og vi leverer tjenester som skaper gode resultater og styrker deres konkurransekraft hver eneste dag. Norske annonsører trenger et byrå som er 100 prosent fokusert på å skape effekt, og der er Schjærven ett av de beste byråene i markedet. Vårt løfte «Salg kan kjøpes» er minst like relevant i 2025 som i tidligere år. I tillegg er Reklamebyrået en viktig motor for helheten her i Mølleparken 4.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no