PHD mistet 600 millioner og halverte staben – nå starter gjenoppbyggingen
Men i PHD ser de bare framover og målet er å komme tilbake til gammel størrelse.
– Vi er fornøyde med fjoråret, tatt i betraktning av at en så stor annonsør gikk videre etter 17 år.
Det sier Britt Skjeppestad i PHD.
Regnskapstallene deres er klare nå og de viser at byrået mistet 643 millioner kroner av omsetningen sin fra 2023 til 2024.
Måtte bygge lag på nytt
Årsaken er at Coop valgte å flytte avtalen sin til WAL, etter 17 år hos PHD.
Det betyr at de endte med en omsetning på «bare» 433 millioner kroner i fjor, en byråinntekt på vel 51 millioner kroner og et driftsresultat på 4,6 millioner kroner.
– Rammebetingelsene klarer du ikke alltid å styre over, så vi er godt fornøyde med 2024, sier hun.
Hun drar fram faktorer som at byrået har god kostnadskontroll og at de har andre inntektsstrømmer enn bare medieomsetningen, som et tradisjonelt mediebyrå har hatt.
Skjeppestad begynte i sin rolle i PHD i september i fjor, etter å ha vært i EssenceMediacom før det.
Hun hadde tre oppgaver hun måtte levere på. Det var å skaffe nye kunder, ta vare på de kundene de allerede hadde og å bygge lag.
– Jeg gikk inn og måtte bli kjent med den kapasiteten og kapabiliteten vi har og bygge et lag videre. Det er den viktigste jobben du gjør, for kunder velger primært folk som skal være der med deg, peker hun på.
– Jeg er utrolig stolt av PHD og den moralen som bor i det teamet og den innsatsen som er lagt igjen at vi er kommet dit vi er på så kort tid, sier hun.
Hun beskriver det å miste en så stor kunde som Coop som å ha vært gjennom tørketrommelen, men så kommer man ut av den, man må kle på seg og kjøre på videre.
– Sårt og trist
– Var det en slagen gjeng som trengte en oppkvikker som møtte deg?
– Ja, det vil jeg si. Det vet vel alle som har vært nede. Det er bra å få noen utenfra som ikke har vært gjennom det samme, men som kan forstå, lytte og høre, men og si at fint; Nå tar vi det derfra og tar det videre, sier hun.
Skjeppestad sier at i en overgangsperiode er det naturlig at man vil snakke om det man har vært gjennom, hun peker på at når man har jobbet med den samme annonsøren over mange år blir man glad i folka, ambisjonene og visjonene.
Men så måtte altså foten settes ned og man må se framover.
– Det er vennskap og relasjoner gjennom mange år. Det er trist og sårt og ulikt hvordan folk erfarte det og sto i det. Samtidig var det unge folk som var med på en nedbemanningsprosess for første gang, sier hun.
For en naturlig konsekvens av at så mange hundre millioner kroner forsvinner fra omsetningen, er at folk må slutte i jobben. I PHD har man halvert bemanningen i løpet av fjoråret fra 38 til 19 ansatte.
– Sånn er byråbransjen. Du ansetter når nye kunder er på vei inn og man må gjøre kostnadstiltak når stor annonsører er på vei videre. Det tror jeg alle kjenner til og kjenner på, sier hun.
Hun anerkjenner at det er krevende å stå i, men mener og at det kan være inspirerende og motiverende å gå gjennom.
– Man kommer ut av det med ny kunnskap, erfaring og inspirasjon. Det er naturen i byråverdenen, sier hun.
Men nå er de begynt på veksten igjen og har ansatt flere nye dette året og er nå 22 ansatte.
– Vi har vært opptatt i rekrutteringen av å fortelle at her har det blåst litt, sier hun.
Nå har hun stor tro på tiden framover.
Skal opp på gammelt nivå
– Vi gikk inn i sommerferien og klappet oss selv på skuldrene. Fy søren, vi er ordentlig på vei opp igjen, sier hun.
Målet er å bygge seg sakte, men sikkert opp igjen. Men hun vil ikke være eksplisitt på resultatmessige mål de jobber mot.
– Vi skal opp igjen som byrå og være med og bygge Omnicom større. Vi vil mer, opp og nikke, så vil det ta tid å tette gapet etter en så stor annonsør som Coop. Det er 17 års erfaring som vi bytter ut med flere annonsører, det bidrar til økt kompetanse internt, sier hun.
Den siste tiden har de hanket inn nye kunder som Oda, Mathem, Porsche, Tryg forsikring og Hyre.
– Vi utvikler oss som byrå på andre disipliner. Det tar tid å få det samme volumet, men vi kommer ut på den andre siden langt rikere og komp til
– Så ambisjonen er å komme tilbake til gammel størrelse?
– Det er en ambisjon vi må ha, ja!
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no