Torbjørn Årsland og Cecilia Brækhus.

Slik jobbet NPG for å gjøre Brækhus relevant igjen

Byrået fikk en utfordrende oppgave med å skape interesse rundt legendens siste boksekamp.

Publisert Sist oppdatert

– Dette var en utfordring, fordi vi ble koblet på da det bare var to måneder igjen til kamp, sier Torbjørn Årsland til KOM24.

Han er senior kommunikasjonsrådgiver i NPG Sport & Communication, og var en av to fra byrået som jobbet for å skape interesse rundt boksekampen mellom Cecilia Brækhus og slovenske Ema Kozin.

De to møttes i ringen lørdag 4. oktober, og Brækhus gikk seirende ut. Kampen var i Lillestrøm, og dette var første gang hun bokset i Norge siden 2017.

– Mye av jobben handlet om å gjøre Cecilia relevant igjen for det norske publikum. Det er ikke slik at selv om man er en legende, så kommer mediene automatisk løpende, sier Årsland.

Brækhus hadde også tidligere annonsert at hun ville gi seg som proffbokser. Da det ble klart at hun skulle gå en siste kamp på hjemmebane, hadde ikke alle fått med seg at hun fortsatt var aktiv.

– Jeg må vel være så ærlig å innrømme at det også var min egen reaksjon da jeg hørte om kampen for første gang. «Har ikke hun lagt opp?».

Med Ole Klemetsen og Frank Løke friskt i minne, hadde de også en annen utfordring.

– Noe av det aller viktigste vi ville få fram, var at dette ikke var en showkamp. Dette var en VM-kamp, med to belter på spill. Cecilia går ut på topp hvis hun vinner. Dette snakket vi med Cecilia om før den første pressekonferansen, og det preget i større grad overskriftene i etterkant, sier Årsland.

Men det krevde innsats. Brækhus selv var i stor grad tilgjengelig for mediene, legger han til. Men da hun reiste til London på treningscamp, måtte hun få lov til å være i sin egen boble.

– Det er ofte balansekunst å jobbe med idrettsutøvere som går inn i «bobla» før konkurranser. Som utøver er man ofte avhengig av oppmerksomhet for å skape interesse rundt egen merkevare og idrett. Samtidig skal man levere sportslig. Og både vi og utøvere har jo et gjensidig avhengighetsforhold til mediene. Vi vil at de skal få gode historier, samtidig som utøvere trenger en form for skjerming for å prestere, sier Årsland.

Etter hvert klarte de også å få internasjonal oppmerksomhet rundt kampen, da CNN og BBC kom på banen. Til selve kampen klarte de å selge 3 000 billetter, noe de også var fornøyd med.

Han anslår at det totalt ble laget nærmere 300 saker og reportasjer om Brækhus og kampen, noe de også mener er bra.

Årsland hadde med seg kollega Hedda Felde i NPG Sport & Communication, som hadde ansvaret for sosiale medier.

– Cecilia er svært profesjonell i tilnærmingen til pressen og fansen. Hun forstår gamet, og i motsetning til en fotballspiller, er hun kun seg selv og sin egen merkevare. Hun er nødt til å være synlig og bli med på karusellen, for å tiltrekke publikum og TV-seere til sporten, som hun på mange måter har definert i Norge, sier Årsland.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS