Kommunikasjonsdirektøren i Gjensidige går av etter 26 år
– Det var ikke meningen at jeg skulle bli her så lenge.
– Fra 1. juli neste år takker jeg for meg i Gjensidige. Dette er en beslutning jeg over tid har kjent litt på, og som nå oppleves veldig riktig etter 26 fantastiske år i Gjensidige og ca. 20 av disse årene som kommunikasjonsdirektør, skriver Øystein Thoresen på sin LinkedIn-profil, mandag formiddag.
Til KOM24 sier han at dette er hans plan, hans valg og hans regi på prosessen.
– Bra beslutning
– Man kommer til et punkt hvor man tenker at nå er jeg veldig komfortabel med det vi har klart å bygge opp, den posisjonen selskapet har tatt med synligheten vår og omdømmet vårt, som gjør at nå er det et egnet tidspunkt for å overlate stafettpinnen til en ny leder, sier han.
Thoresen sier at målet hans, når han er ferdig i selskapet, å ikke ha fulle arbeidsdager, men at han gjerne vil jobbe med kommunikasjon.
– Men utover det bruke mer tid på andre ting, sier han.
Det hele ble kommunisert ut internt for halvannen uke siden, i dag kom stillingsannonsen ut, da delte han det og eksternt på LinkedIn. Han sier avgjørelsen fortsatt føles bra.
– Jeg har fått bekreftet at det var en bra beslutning, sier han.
Men hva er det som får en mann til å jobbe med kommunikasjon i et selskap i over 25 år? Thoresen sin forklaring handler om spenning.
– Det ble et stadig mer spennende selskap å jobbe i, forteller han.
Da han kom inn som informasjonssjef var det et selskap som var desentralisert, med egne regioner og det var på mange måter et annet selskap enn det man kjenner i dag.
– På veien mot børsnoteringen skjedde det mye, med diverse oppkjøp. Det var en aktiv periode og jeg hadde tenkt at når jeg kom til børsnoteringen, den måtte jeg ha med meg, men så skulle jeg finne på noe annet. Men så ble jo den utsatt ved flere anledninger grunnet finanskrisen. Det var ikke noe poeng i å forsøke seg på børs når situasjonen i kapitalmarkedet var som den var, sier han.
Derfor gikk ikke Gjensidige på børs før i desember 2010. Thoresen sier han husker den dagen godt.
– Utrolig spesiell følelse
– Det var en helt utrolig spesiell følelse, for vi hadde holdt på så lenge med å komme dit, forteller han.
Og når det var gjort oppdaget han at det å jobbe i et børsnotert selskap var veldig annerledes og spennende.
– Så har den tanken om å gjøre noe annet blitt mer og mer fjern. Jeg fikk bygge opp et bra kommunikasjonsmiljø her, sier han. I dag er de 17 stykker som jobber med intern- og eksternkommunikasjon og sosiale medier. Det er i tillegg en avdeling med merkevare og spons, men den er nå flyttet vekk fra kommunikasjon.
Han forteller om et stort medietrykk på dem og sier at de har jobbet etter et mantra om at de skal være journalistenes foretrukne selskap å ringe til.
– Derfor har vi en stor grad av serviceinnstilling. Vi er åpne og ærlige på det vi gjør, vi stiller på alt, og flyr ikke og gjemmer oss når mediene ringer, sier han.
Thoresen trekker fram det å ha fått jobbe så tett på konsernledelsen som noe av det beste med jobben gjennom så mange år, og kaller det et privilegium.
Nå skal han være med og finne sin egen etterfølger og han er klar på hva man bør se etter da.
– Det er flere ting som er viktig. Gode lederegenskaper er superviktig. Det er en disiplin i seg selv å lede sterke fagpersoner som i utgangspunktet kan mer enn jeg selv kan om en del områder, man bør ha erfaring fra kommunikasjon i større virksomheter, da dette er en jobb der man må få med seg små og store ting som foregår, og ha et overordnet blikk på hva som foregår i selskapet, sier han.
– Våg å bli upopulær
Erfaring fra børsnotert selskap og det å forstå hvor grensene går, trekker han og fram som viktig.
Han trekker og fram viktigheten av topplederkommunikasjon, men sier og det er viktig å være uredd og tørre å ta kamper.
– Kommunikasjonsfaget vil alltid være under press, så det å sørge for at kommunikasjonsfaget får den plassen det fortjener, at man lytter til kommunikasjonsfaglige råd og at det er et godt grunnlag for de beslutningene et selskap tar, da må du tørre å bli upopulær og komme med andre råd enn virksomheten kunne tenkt seg, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no