Julepraten
– Kortenes tale var egentlig ganske klare
Snorre Martinsen i Bureau har latt tarotkortene spå bransjen inn i 2026.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det kreativ leder og partner i Bureau, Snorre Martinsen, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– I år tilbringer vi selve dagen med mannens nevøer, så det gleder vi oss til. De har akkurat fått et lite tilskudd til familien og da er det jo ekstra stas. Romjula deler vi mellom Oslo og Rondane. Først feire ei venninnes 50’ende 2. dagen, deretter til fjells med ski, bok og peiskos.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Det har jeg valgt å la forbli en overraskelse for meg i år, for der har vi aldri feiret jul før. Jeg er mer opptatt av menneskene rundt bordet enn hva som serveres på det. Men det blir helt sikkert perfekt. All julemat er jo nydelig.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til, smake på, lese, se eller høre denne julen?
– Jeg vil starte med å anbefale spillelisten «Jul med Snorre». Perfekt hvis man er på jakt etter et ikke så masete soundtrack til julefeiringen. Der har jeg samlet mine favoritter i mange år. Den passer utmerket som bakgrunnsmusikk, for det viktigste er jo å lytte til hverandre.
– Lesetipset mitt er «Dungeon Crawler Carl». Hvis du er på jakt etter en litt mørk postapokalyptisk humorserie om en mann som tilbringer verdens undergang i et slags intergalaktisk gameshow sammen med katten til eksen sin – som bærer det klingende navnet «Princess Donut» – er dette noe for deg. Ganske nerdete, stor underholdning. Ler høyt, som jeg sjelden gjør av bøker. De har akkurat har solgt serierettighetene til Family Guy-skaper Seth MacFarlane, for de som heller vil vente på det.
– Hva er det morsomste du har opplevd i år?
– Som gründer er jo de morsomste tingene de som skjer, gjerne det som skjer med Bureau. Og i år har det skjedd mye. Vi har vunnet en drøss kreative priser i Visuelt, Eurobest, Årets vakreste bøker og Gullblyanten. Ikke minst vunnet både mange pitcher og offentlig anbud, som betyr at vi har masse gøy å se fram til i 2026 også.
– Men om jeg skal trekke fram én ting er det kanskje da statsminister Jonas Gahr Støre åpnet «Chat for Livet»-kampanjen vi laget sammen med Kirkens SOS.
– Hva skal du bli bedre til neste år?
– Sette av mer tid til venner på ukedagene. Det går liksom ikke helt opp å skulle rekke over alt sosialt i helgene. Jeg er glad i både mat, spill og heng med folk jeg er glad i. Men er mye flinkere til å legge jobb, enn hobby, inn i kalenderen. Og da vet man jo hvordan det går.
– Vi har en veldig hyggelig kvardagsmiddag-tradisjoner med noen venner, men det må bli mye mer av den slags.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2026?
– Morsomt at dere spør. Vi hadde faktisk nylig besøk av Oslo tarot på julebordet vårt, og da tappet vi så vidt inn på hva som skal til for at 2026 blir et godt år for både oss og bransjen som sådan. Kortenes tale var egentlig ganske klare.
– La alle få gjøre det de er aller best på. Med tydelige roller får hver enkelt både større glede og skaper bedre resultater. Hos oss i Bureau betyr det kanskje færre hatter på enkelte av oss, mens på bransjenivå handler det om at dette er en tid for spesialistene. Det er gode nyheter for småbyråene, tenker jeg.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– I sommer kjørte Dag Terje og jeg tur-retur England for å sove i alt fra slott til telt, bare så vi kunne besøke gamle nydelige hager og fylle bilen med skatter fra antikkmarkeder. Så et fortsatt medlemskap i The National Trust kan jeg allerede forplikte meg til. Hvis det å fortsette med noe teller som et forsett.