Statsministeren åpnet kampanjen – så åpnet merkevarene chatten
Kampanjen «Chat for livet» tok psykisk helse rett inn i chattene til noen av Norges mest synlige merkevarer.
På Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober fikk flere av landets største merkevarer et uvanlig budskap inn i kundechatten sin.
I stedet for vanlige spørsmål om betaling og abonnement, kunne kundene lese om Kirkens SOS og deres døgnåpne SOS-chat.
Det er byrået Bureau som står bak kampanjen «Chat for livet», i samarbeid med merkevarer som Vipps, Telia, SpareBank 1, Gjensidige, KLP og Farmasiet.
– Mange unge synes det er lettere å bruke chat enn å ringe. Vi er selv blant dem som aldri har ringt kundeservice, bare chattet. Derfor ble det naturlig å tenke at vi burde fortelle om SOS-chat i andres chat, sier kreatørene Maria Schriwer og Jasmina Mahtillo i Bureau.
Gjennomføringen ble gjort i samarbeid med de interne innholdsteamene i merkevarene, og responsen lot ikke vente på seg da Bureau begynte å pitche idéen.
– Da vi presenterte denne idéen var det med forbehold om at vi klarte å få med oss store merkevarer. Og da var det jo bare å ta opp telefonen og begynne å ringe. At det ble så positivt mottatt var egentlig mer enn vi turte å håpe på, sier kreativ leder Snorre Martinsen i Bureau.
Kampanjen fikk ekstra tyngde da selveste Statsminister Jonas Gahr Støre åpnet kampanjen i Oslo samme dag.
– Vi er utrolig takknemlige og stolte over denne dugnaden. Når kjente aktører bruker sin posisjon til å løfte psykisk helse, når vi ut til mange flere enn vi hadde klart på egen hånd, sier generalsekretær Johannes Heggland i Kirkens SOS.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no