Skandalesaken fra årets festival ender nå i retten i USA.

Senator går til sak etter Cannes-skandalen

Den amerikanske senatoren DeAndrea Salvador har saksøkt Omnicom Group, Whirlpool og flere av deres datterselskaper etter at hennes bilde og tale ble brukt og manipulert i en Cannes-vinnende kampanjefilm.

Publisert

Ifølge Resumé, som viser til AdAge, mener DeAndrea Salvador at casefilmen til kampanjen «Efficient Way to Pay» ulovlig brukte og endret videomateriale av henne.

Kampanjen ble i juni diskvalifisert fra Cannes Lions, etter at det brasilianske byrået DM9, eid av Omnicom-nettverket DDB, innrømmet at filmen inneholdt KI-manipulert materiale.

I søksmålet heter det at filmen inneholdt redigerte deler av Salvadors TED-talk, som også var manipulert med kunstig intelligens. Hun opplyser at hun følte seg «dypt alarmert, krenket og sjokkert» da hun oppdaget filmen, og at hun opplevde emosjonell belastning.

Salvador krever erstatning og kompensasjon for skade på omdømmet sitt og for den personlige belastningen.

Salvador har som senator vært synlig i KI-spørsmål, blant annet ved å støtte lovforslag som skal forby villedende innhold og deepfake-teknologi i valgkamp. Til AdAge sier hun at hun ser søksmålet som prinsipielt viktig:

– Jeg følte det var veldig viktig å erkjenne skaden som har skjedd, presse på for ansvarlighet og forbli håpefull om at denne saken vil beskytte andre fra å se seg selv på samme måte på en internasjonal scene, sier hun.

Skandalen rundt DM9 og flere andre kampanjer har ført til at Cannes Lions nå innfører nye kontrollmekanismer, inkludert et todelt faktasjekk-system, krav om kunde- og byrågodkjenning og et nytt Integrity Council. Byråer som leverer inn villedende arbeid risikerer å bli utestengt i tre år.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS