De 70. Cannes Lions er i gang og de norske nominasjonenen er også i full gang.
Cannes Lions 2025 har vært preget av en rekke skandaler.

Cannes Lions tar grep etter skandaleår

Nå kan byrå som jukser bli utestengt i tre år. 

Publisert

I tiden etter årets Cannes Lions har det blitt avslørt en hel rekke skandaler blant vinnerjobbene.

Den kanskje største skandalen er det brasilianske DM9 som står for. Byrået, som er eid av DDB, leverte frivillig tilbake både Grand Prix i Creative Data og en bronse i Creative Commerce for kampanjen "Efficient Way to Pay" for Whirlpool-merket Consul, etter at det ble avslørt at casefilmen inneholdt AI-endret videomateriale, inkludert klipp hentet fra CNN Brasil.

LePub São Paulo ble kritisert for sin bronsevinner-kampanje for New Balance og São Paulo FC. Kampanjen inneholdt ifølge rapporter udokumenterte salgstall og manglet kundens godkjenning. New Balance uttalte at de verken var informert om, eller hadde godkjent, innsendingen.

Dette inneholder de nye reglene

Eierskap og forfatterskap: Alle innsendelser må godkjennes av både en ansvarlig leder i det innsendende byrået og en senior markedsfører fra kunden.

Sannferdighet i påstander: Et dobbelt lag med faktasjekk, én ved hjelp av AI og én manuell, skal kontrollere kampanjens påstander. Juryene vil også få tilgang til uavhengige måle- og dataeksperter.

Konsekvenser ved feilrepresentasjon: Cannes Lions kan trekke tilbake priser når som helst. Byråer som sender inn falskt arbeid kan bli utestengt i opptil tre år.

Uavhengig tilsyn: Et nytt Integrity Council, bestående av juridiske og etiske eksperter, skal håndtere tvilstilfeller.

Åpenhet: Cannes vil årlig publisere en Integrity Audit som oppsummerer bekymringer og hvilke tiltak som er iverksatt.

Men ikke nok med det.

Medier nevnt i filmen hadde ikke dekket kampanjen, eller eksisterte ikke i Brasil. Influencer-innhold ble trolig også redigert og misrepresentert.

Men det stopper ikke her. 

Kampanjer fra Gut Amsterdam, Talented India og FCB India har fått kritikk for angivelig å overdrive resultater eller feilrepresentere byråets rolle.

Nå innfører Cannes Lions strengere kontrollmekanismer for å verne om prisens troverdighet, flere av disse tiltakene er nå formalisert i det nye regelverket.

Det skriver Adweek.

Det nye regelverket, kunngjort torsdag,  vil gjelde for alle innsendelser til 2026-festivalen. Målet er ifølge Cannes Lions-sjef Simon Cook å «skape en ny modell for ansvarlighet, grundighet og tillit innen kreativ eksellens».

De nye standardene innebærer et todelt faktasjekk-system med både kunstig intelligens og menneskelig vurdering, obligatoriske godkjenninger fra både byrå og kunde, klare retningslinjer for bruk av syntetisk media og etableringen av et nytt Integrity Council som skal håndtere tvilsomme saker.

I tillegg planlegger festivalen å publisere en AI Integrity Handbook, basert på rammeverk fra OECD og UNESCO, som skal tydeliggjøre krav og forventninger rundt bruk av syntetisk media i innsendelser.

Byråer som med vilje sender inn villedende arbeider, kan utestenges i opptil tre år.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS