Norske Halvard har nøkkelrolle i RTLs globale annonsearbeid
Halvard Kristiansen har en global direktørstilling i mediegiganten RTL og leder deres AdAlliance-kontor i Norden. Han takker sin gamle sjef Morten Carlsen for karrieren.
(Cannes:) – Jeg vil alltid være takknemlig for Morten Carlsen og Elisabeth Haug. De trodde på meg da jeg ikke hadde papirene, det har vært helt avgjørende. Jeg har vært heldig og fått ledere som har sendt meg rundt i Europa med ansvar. Det har vært bratt læringskurve, men fantastisk.
Det sier Halvard Kristiansen til KOM24.
Det er mange i Norge som ikke vet hvem han er, men han har en svært ledende posisjon i den europeiske TV-giganten RTL, hvor han både har stillingen som Managing Director Nordics og Global trading and investment director.
Alle globale avtaler
RTL Group er et europeisk media- og underholdningsnettverk som eier eller deleier 56 tv-kanaler og 31 radiokanaler, samt en rekke produksjonsselskaper verden over
I forrige uke var han i Cannes hvor han har hatt møter og møtt potensielle kunder gjennom hele uken.
I rollen til Kristiansen er han involvert i alle globale avtaler de inngår med annonsører, mediebyråer, og alle value ads. De har og lansert det de kaller GIP – Growth Incentive Program – hvor de samarbeider med direkte annonsører der ute, som Trivago eller lignende, om hvordan man kan vokse sammen.
– Der vi skaper mest verdi for RTL er ved å finne de små annonsørene som er på vei inn i Europa, forteller han.
Et norsk eksempel på en potensiell drømmekunde er solcelle-selskapet Otovo.
– Det er drømmekunden for oss. Vi hjelper dem med analyser på tvers av Europa via alle TV-kanalene vi har, og så vokser vi sammen. Skal de inn i Tyskland? Flott. Da kan vi hjelpe med analyse og medieplassering, forklarer han.
Da jobber de med hva man bør investere i av analyser og hvilke markeder man bør investere i.
Den andre delen av jobben hans er som leder for det nordiske kontoret for RTL AdAlliance, som i tillegg til Norden og dekker Baltikum, Nederland og Polen. I Norden er fokuset på å selge videoannonsering på all slags skjermer, særlig mot målgruppen 20–49 år, hvor de skal være ekspertene.
– Vil inntektene komme av seg selv
RTL skal være dem som er best på å finne denne aldersgruppen på fullskjermmodus.
– Vi har satt som mål å treffe dem i fullscreen-video med lyd fra start, sier han.
Den tankegangen stammer fra et studie lansert av Karen Nielsen Fields for mange år siden, det hun fant at det var en helt klar sammenheng mellom hvor stor del av skjermen dekkes av reklamen, og reklamens effektivitet, forteller han.
Målene deres er fullscreen, lyd fra begynnelsen, og yngre målgruppe.
– Produktmessig er det dette vi nå tilbyr, og lykkes vi med det, vil inntektene komme av seg selv, mener han.
De har nå jobbet i to år med dette og har lansert et produkt i Sverige med garantier på treff i målgruppen, verifisert av tredjepart, Audience Project og de skal gå inn i Danmark i nær framtid.
Norge er foreløpig litt mer i det blå.
– Norge er et hyperinteressant marked
– Norge er neste. Jeg kan ikke si når, men i løpet av 2025 håper jeg. Vi har dessverre lagt ned kontoret i Norge. Men sånn som jeg leser markedet, så holdes videoinvesteringene tilbake av publisistenes evne til å produsere varelager, snarere enn investeringsvilje. Så det er klart det er et hyperinteressant marked, sier han.
Det er særlig start up-scenen, som etter hvert skal ut i Europa, som er interessant.
Men når det gjelder dem som skal annonsere i Norge trekker han fram at RTL kommer med et nytt varelager.
– Vi bruker mye gaming, som er ganske morsomt, men det er jo litt uglesett, sier han.
Men han peker på at brukeren aktivt må velge å se reklamen for å fortsette å spille. Det beskrives som en «me-time»-situasjon hvor brukeren er mer åpen for budskapet.
Konseptet de bruker i Norden, med både et nasjonalt og et internasjonal tilbud er nå blitt en blueprint i RTL og Kristiansen er og involvert i en tilsvarende satsing i Italia.
Han legger ikke skjul på at det blir lange dager og mye reising i jobben. Derfor ser den Stockholm-bosatte nordmannen fram til sommerferien.
To uker på Hardangervidda
– Da skal jeg til Hardangervidda i to uker, aleine med bare et telt og bikkja, men uten telefon, sier han.
Planen er å gå fra Mogen og så ser hvor veien tar han.
– Hele mitt liv er så planlagt. Min assistent sier til meg; du skal være i Milano neste uke, du skal være der, der, der og der. Så nå starter jeg i Mogen og har ikke en plan. Jeg skal fiske i ørret og være i disconnected i to uker, det ser jeg veldig, veldig mye fram til.
Kristiansen har hatt en mangslungen karriere. Han kom til Schibsted tidlig på 2000-tallet og endte etter hvert opp i E24. Der fikk han Morten Karlsen som sjef.
Karlsen var og mannen som etter hvert sa at Kristiansen burde søke på trainee-programmet til Schibsted. Problemet var bare at Kristiansen manglet den formelle utdanningen man krevde til stillingen.
– Elisabeth Haug, som er på Nettapotek nå, som var sjef for trainee-programmet den gangen, tok et bett på at jeg tror dette kommer til å bra. Så jeg fikk bli trainee, forteller han.
Haug ga han og beskjed om at han måtte lære seg å være ny og sendte han til Stockholm for å lansere ett motemagasin. Da traff han og hun som skulle bli hans kone og mor til deres framtidige barn.
Karrieren har og tatt dem med på flere års jobbing i Sør-Afrika, deretter innom både MTG og Splay før han endte opp i MD Smartclip Nordics, som nå er en del av RTL AdAlliance.
– Jeg kommer alltid til å være takknemlig for Morten Carlsen som sa jeg burde bli trainee, for jeg ikke hadde den formelle utdannelsen og at det da kom til å si stopp for meg. Han hadde troen på meg og så at jeg kunne komme meg videre. Så det øyeblikket der han viste at han trodde på meg, og Elisabeth som da tok sjansen, det er som starting point for hele reisen videre. Det er akkurat de to skylder jeg en stor takk, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no