Hun er Norges eneste jurymedlem i Cannes Lions
Mens færre norske byråer sender inn jobber og reiser til Cannes i år, er det én nordmann som får være med å bestemme hvem som havner på shortlist i verdens viktigste reklamekonkurranse.
Cannes Lions nærmer seg med stormskritt, men den norske deltakelsen i både konkurranse og delegasjon er kraftig redusert.
Samtidig er det i år bare én representant fra Norge som har fått plass i en av juryene.
Rikke Sofie Jacobsen, kreatør og partner i POL, er tatt ut til å sitte i shortlist-juryen i Filmkategorien.
Jacobsen har jobbet som kreatør siden 2011, i bryåer som TRY og Kitchen, før hun flyttet til Sverige og jobbet hos Forsman & Bodenfors i fem år.
I 2018 vendte hun hjem til Norge og begynte i POL, hvor hun i dag også er partner.
Hun har blant annet vunnet flere priser nasjonalt og internasjonalt, og står bak kampanjer for blant andre Posten. Mest kjent er den prisvinnende filmen «When Harry met Santa», som vant gull i filmkategorien i Cannes Lions 2022.
På festivalens nettsider trekkes hun frem som en kreatør med sterk tro på kreativitetens kraft:
– Kanskje viktigst av alt, Rikke har en grunnleggende tro på at god kreativitet og historiefortelling har kraft til å endre oppfatningen av et merkevare.
I fjor hadde Norge to representanter i shortlist-juryene: Beathe Stangeland Eide, Business Development-direktør i PHD, satt i Media-juryen, mens Sebastian Prestø, tekstforfatter og partner i Morgenstern, var med i Film Craft-juryen.
I år er Jacobsen den eneste norske som deltar i juryarbeidet.
Film-kategorien regnes som en av de mest prestisjefylte i hele Cannes Lions, og konkurransen er tradisjonelt svært tøff.
Juryarbeidet handler i denne fasen om å vurdere tusenvis av innsendte jobber fra hele verden – og plukke ut de som skal nomineres til hovedjuryen og mulig premie.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no