☀️Sommerpraten:
Kom-direktøren: – Jeg har sett flere sløse bort mye talent
Kommunikasjonsdirektør i Nordea, Christian Steffensen, ser fram til ferie etter et intenst halvår, mimrer om gatefotball på Sicilia – og minner unge i bransjen på å ikke sløse bort talentet sitt.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Christian Steffensen, kommunikasjonsdirektør i Nordea, som svarer i Sommerpraten.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Ferie, bare sånn rett og slett – det har vært et travelt halvår, som kommer etter ett svært travelt år hvor Nordea overtok personkundevirksomheten til Danske Bank. Det er heller ikke slik at sommer nødvendigvis er en stille periode innen bank og finans. Vi legger fram kvartalsresultat 17. juli, så det er en del som skal forberedes også de neste ukene.
– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?
– Vi har alltid vært glade i italia, og har tatt med barna dit hver sommer. De to eldste guttene har spilt fotball fra de var unge, og et godt minne som har satt seg fast hos meg er de to som ble kompiser med en gjeng jevnaldrende italienske gutter som drev med gatefotball i en liten by på Sicilia. Uten annet språk enn leken og ballen var det helt herlig å se gutter på 9–10 år finne umiddelbar glede og knytte bånd.
– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?
– En liten shout out på godt norsk til kollega Tom Staavi i Finans Norge, som jeg synes gjør en svært god jobb i å forklare sammenhenger og hvordan banker gjør en ganske viktig jobb i samfunnet. Selv om forventningene og utspill fra politikere eksempelvis kan være krevende, synes jeg han klarer å kommunisere faktabasert og på en forståelig måte.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Her er jeg ikke god. Jeg føler ikke jeg klarer å feste meg så veldig til enkelte kampanjer, og kanskje er det også et tegn i tiden på at det ikke er så store satsinger som gjør uslettelig inntrykk. Jeg synes jo vi gjør mye bra da, men så er jo det ting man jobber med hver dag. Sett utenfra sånn helst subjektivt har han litt guffene Finn-mannen gjort inntrykk. I hvert fall emosjonelt. Det her har vel gått ett par år nå, men der har man lykkes å spille på den søndagsfølelsen når man kanskje føler at helgen ikke har vart lenge nok.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Ha tro på deg selv, ta de mulighetene du får og gjør det beste ut av de posisjonene du har. Jeg har sett flere sløse bort mye talent ved å ha middelmådige holdninger, og mer fokus på krav enn på hva de selv kan levere.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– 71° nord, høydeskrekk removal edition. Fantastisk mulighet til å gå på tur i den utrolige naturen Norge har å by på, men det må være med garanti mot stup og bratte skrenter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no