#Sommerpraten
Kom-direktøren advarer mot retorikken fra politikere: – Det forringer kommunikasjonsrollen
Sopra Sterias kommunikasjonsdirektør Hanne Kristine Fjellheim mener retorikken mot offentlige kommunikasjonsfolk skader demokratiet. Samtidig gjør hun seg klar for sommer med småkrabber på Hvaler, tapas i Spania – og ett tydelig råd til unge i bransjen.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Hanne Kristine Fjellheim, kommunikasjonsdirektør i Sopra Steria, som svarer.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Jeg har verdens beste sommer foran meg – først to uker på Hvaler, med fisking av småkrabber, markblomster, is på Skjærhalden, båtliv og tre små lykkelige barn på en bilfri øy – og deretter to uker i Spania med bassengliv, strand, tapas, gode venner, fjellturer og ikke minst – intens varme. Jeg har min komforttemperatur på rundt 32 grader.
– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?
– Ai – hvor skal jeg begynne! Vi har reist mye, og opplevd mye rart. Og det er jo halve reiseopplevelsen! Men absolutt en minneverdig tur var da mannen min og jeg gikk fottur på landsbygda i Myanmar i et av de få årene da det rådet optimisme i landet og Aung San Suu Kyi var fri. Vi gikk rundt 20 til 30 kilometer om dagen i tre dager, og fikk sove på gulvet hos gjestfrie bønder sammen med våre lokale guider. En helt vanvittig fin opplevelse! Vi endte opp på Inle Lake, en innsjø i Myanmar, i den fineste lille byen Nyaung Shwe. Da var vi ikke bare slitne, men også sykt møkkete – og den varme dusjen er noe av det diggeste jeg har opplevd.
– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?
– Kanskje et åpenbart valg – men Anne-Lise Mørch von der Fehr er en veldig god og synlig leder av Kommunikasjonsforeningen. Hennes standpunkt og tydelige meninger rundt debatten om kommunikasjonsarbeidere i det offentlige, er faktisk viktig for norsk demokrati. Hver gang denne debatten løftes av toneangivende politikere så forringes rollen til kommunikasjonsarbeiderne i offentlig sektor – og det at noen tar kampen for dem, er utrolig viktig.
– Norsk offentlighet er avhengig av dyktige kommunikasjonsfolk som sikrer tydelig og god kommunikasjon i både freds- og krisetid. Jeg synes Cecilie Stenbakk Alstad oppsummerte det best på LinkedIn og KOM24 (også åpenbart en ny stjerne på kommunikasjonshimmelen!).
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Jeg har jo lyst til å løfte noen fra IT-bransjen, og spesielt employer branding er et område vi i Sopra Steria jobber svært mye med. Da er det gøy å se at NAV IT (og Atyp) med kampanjen «Innvikleren» vant både gull i Magnet Awards og ble shortlistet i Gulltaggen. Resultatene er intet mindre enn imponerende.
– Kampanjen ga NAV over 25 000 besøk på karrieresiden, nesten 2 000 utviklersøknader og hele 56 nye ansettelser – 16 flere enn målet. Og estimert besparelse på 112 millioner kroner i reduserte konsulentkostnader. Jeg jobber i et konsulentselskap, så dette er kanskje ikke helt i min interesse – men jeg får være stor nok til å si: «Godt jobbet, NAV!», haha. Det er beinhard konkurranse om de beste utviklerne der ute – og selv om vi konkurrerer med våre egne kunder om disse medarbeiderne, så heier vi alltid på gode virksomheter som får til bra ting med egne folk.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Rekk opp hånden, si ja og ta de mulighetene som kommer din vei! Veldig mange unge i dag er opptatt av å hegne om sin fritid, og at de ikke skal jobbe for mye. Min opplevelse er at det også kan føre til at man ikke rekker opp hånden så mye i frykt for å ta på seg for mye jobb. Jeg synes det er veldig bra at unge har riktig fokus – work/life balance ER viktig! Du skal jobbe for å leve, ikke leve for å jobbe. Men husk også at de unge årene er formative for din fremtid, og de som rekker opp hånden, tar initiativ og har et indre driv er de som får mange muligheter fremover.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Amazing race! For typ 15 år siden bodde jeg i kollektiv med min venninne Rikke, og vi slukte alt av Amazing Race. Da konseptet kom til Norge må vi typ ha vært de første til å melde oss på. Vi fikk aldri prøve oss, men Rikke og jeg er fortsatt den dag i dag overbevist om at vi ville vært uslåelige.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no