Gyda Oddekalv ble kastet ut av Dagsnytt 18-studio tirsdag denne uken.

MENINGER:

Hun ble kastet ut av studio, men vant kanskje likevel

«I en medievirkelighet der småpartier kjemper om sekunder med sendetid, kan selv et totalhavari fungere som katalysator for oppmerksomhet», skriver Andreas R. K. Jacobsen.

Publisert Sist oppdatert

Gyda Oddekalv ble kastet ut av Dagsnytt 18 etter en kaotisk og tidvis ubegripelig opptreden. Reaksjonene har ikke latt vente på seg: uproft, useriøst, uverdig. Kanskje var det alt det. Men det var også effektivt.

For i en medievirkelighet der småpartier kjemper om sekunder med sendetid, kan selv et totalhavari fungere som katalysator for oppmerksomhet. Hvor mange flere vet i dag hvem Gyda Oddekalv er, hvor mange har søkt opp Generasjonspartiet, klikket seg inn på nettsiden, eller snakket om dem i lunsjen?

Andreas R. K. Jacobsen fikk med seg Dagsnytt 18-sendingen.

Det er tross alt ikke hver dag et så lite parti fronter nesten alle nettaviser.

Samtidig fortjener Frøya Skjold Sjursæther fra Grønn Ungdom honnør for å holde roen gjennom hele sendingen. Det gjorde kontrasten tydeligere, og budskapet hennes desto mer troverdig. Men det var (dessverre) ikke GU som lagde overskriftene.

Poenget er ikke å applaudere opptredenen, men å erkjenne virkemiddelet. Kommunikasjon handler ikke alltid om kvalitet, noen ganger handler det også om å være synlig. Det vet politikere og medieeksperter. I næringslivet forstår mange dette, men selvsagt vegrer mange seg for å bruke det.

Der politikken kan tillate seg å provosere for å bli husket, er terskelen høyere i næringslivet. Ingen konsernsjef vil bli kastet ut av studio for å skape trafikk. Det er grenser for hvor mye omdømmerisiko som kan veksles inn i eksponering.

Men kanskje er det nettopp derfor næringslivets kommunikasjon ofte oppleves som så ufarlig, og så lett å glemme. Pressespråket er trygt, glatt og godkjent. Resultatet er dessverre ikke alltid spesielt oppsiktsvekkende. 

Det er fullt mulig å lage god, tydelig og ansvarlig kommunikasjon uten å rope. Men du må fortsatt få noen til å lytte. Det klarte Gyda Oddekalv, på godt og vondt.

Nå blir jobben til Gyda Oddekalv og Generasjonspartiet å bygge opp igjen sin egen kredibilitet og seriøsitet, slik at hun og partiet blir invitert igjen. Det tror jeg blir en bratt oppoverbakke.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS