Los & Co jakter ny leder:
– Vi har noen navn på blokka
Ellen M. Fougner gir seg som byråleder. – Vi trenger en som forstår hvilke muligheter som ligger i teknologi og endrede kundebehov, sier Jan Christian Fosseidbråten.
Reklamebyrået Los & Co har satt i gang prosessen med å finne ny byråleder.
Ellen M. Fougner har hatt rollen siden våren 2024, men det var aldri ment som en permanent løsning, forteller Jan Christian Fosseidbråten, leder i Los & Co-eieren Eidra.
– Ellen tok på seg lederrollen da Los & Co skulle bli en del av Eidra. Hun har gjort en kjempejobb, men det var hele tiden meningen at dette var en midlertidig løsning, sier han til KOM24.
Fougner har vært i byrået i nærmere 20 år og har tidligere hatt rollen som COO, med ansvar for drift, HR og kunder. Det er også dit hun går tilbake – dersom Los & Co finner riktig kandidat til lederjobben.
– Hun er en av de mest betrodde medarbeiderne jeg har, og vil fortsatt være helt sentral i Los & Co.
Fougner har ikke vært tilgjengelig for intervju, men i en uttalelse som er formidlet via Fosseidbråten, sier hun:
– Det har vært utfordrende og gøy å lede byrået i disse årene, og jeg er stolt over det vi har fått til sammen. Samtidig har det aldri vært planen, eller min ambisjon, at jeg skal sitte ved roret i mange år. Jeg har fullført det jeg hadde i oppdrag, og ser fram til å bli med videre i en ny rolle.
Vil ha ny leder for en ny tid
Rekrutteringsprosessen er i gang. Stillingen ble nylig utlyst, og Eidra har også tatt direkte kontakt med kandidater de mener kan være aktuelle.
– Vi har noen navn på blokka, men dette er ikke et oppdrag vi haster med. Det viktigste er å finne den rette, sier Fosseidbråten.
Han legger ikke skjul på at bransjen står i et skifte, og at det stiller nye krav til ledelse.
– Vi ser etter en profil som er klar for å ta hele markedsføringsbransjen inn i en ny fremtid. Vi kaller det «Marketing 2.0». Det handler om å forstå hvordan kunstig intelligens, teknologi, medieutvikling og endrede kundebehov åpner for helt nye måter å jobbe på.
Han understreker at det ikke bare handler om å møte endringer som trusler, men som muligheter:
– Det er masse spennende potensial i det som skjer nå. Vi trenger en leder som forstår det, og som kan kombinere strategisk forståelse med kreativ kraft.
– Premier League-nivå på laget
Da svenskeide ARC Arise Consulting, nå Eidra, kjøpte Oceans-gruppen i 2024, var det Fougner som ledet Los & Co gjennom overgangen.
– Hun har stått i spissen for den største enheten i Eidra Norge, med over 50 ansatte. Det å få på plass nye systemer for økonomi, HR og rapportering har vært en stor jobb. Nå er vi i mål, og har fått verktøy vi aldri hadde før, sier han.
Fosseidbråten mener byrået står sterkt i markedet, særlig på koblingen mellom forretningsstrategi og kreativitet.
– Vi er kjent for å ha et strategisk ståsted i alt vi gjør, og vi har ansatt supertalenter både på kreatør- og plannersiden det siste året. Det kreative laget vårt holder nordisk – om ikke europeisk Premier League-nivå, sier han.
Planleggerne spiller en sentral rolle i byråets posisjonering, ifølge Fosseidbråten.
– Det er de som bygger broen mellom strategi og kreativitet. Det er her vi mener Los & Co har noe unikt å tilby. Med det laget vi har nå, og med en ny leder på plass etter hvert, er vi godt rigget for å møte en bransje i endring, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no