Kampen for de frelste – hvorfor politisk reklame virker, selv om den ikke virker «Har du sett en politisk reklame i denne valgkampen og tenkt: Det var et bra argument, jeg tror jeg skifter parti og stemmer på avsenderen av denne reklamen i stedet?», skriver Jens E. Kjeldsen.
De personlige, konkrete og emosjonelle historiene er kanskje det sterkeste retoriske middel vi mennesker har «Ulempen med sterke personlige historier – særlig i valgkamp – er at de snevrer perspektivet inn», skriver Jens E. Kjeldsen.
Det er naivt å tro at man får gode svar ved å angripe og mistenkeliggjøre «Tror du på politikerne? Tror du på journalistene? Hvis du ikke tror på den ene gruppen, da er stor sannsynlighet for at du heller ikke tror på den andre gruppen», skriver Jens E. Kjeldsen.
– Retorisk handler streiken om å vinne offentligheten Ifølge UiB-professoren er det alltid vanskeligst for den streikende parten: – Viktig å bruke en kommunikasjon som i dette tilfellet, tiltaler borgerne som rammes, sier Jens Elmelund Kjeldsen.
Retorikk-ekspert mener SAS-sjefen fremsto ekte og ærlig, men lite strategisk – Ekte følelser er bra i politikken, men for investorer er det viktig med en fast og sterk atferd, sier Jens Elmelund Kjeldsen.
Retoriker mener Zelenskyj gjør det motsatte av demonisering – kan bidra til å skape en splittelse – I stedet for å demonisere, henvender han seg til russerne der han søker forståelse og forklarer at det ikke er rett å angripe ukrainere.
Politisk sjarm i sosiale medier – Det er helt avgjørende for politisk suksess at sosiale medier brukes riktig.