Lene Sundsbø er over gjennomsnittet interessert i logodesign og UI/UX-design.

Logo-ekspert:

Her er de beste og verste logoene

Lene Sundsbø peker ut sine favoritter, og de hun ikke er så begeistret for.

Publisert

– En logo alene kan aldri bære en hel merkevare. Men det er likevel viktig, sier Lene Sundsbø til KOM24.

Hun jobber som designer i egne bedrifter, Stilongs og Blokksberg, og har blant annet spesialisert seg på design av logo. På LinkedIn legger hun ut videoer og innlegg, blant annet om ulike selskapers logoer.

– En logo kan være med på å svekke eller styrke assosiasjonene som folk får til en merkevare. Noe som er enda viktigere enn hvordan den ser ut, er hvordan den blir brukt, og hvem som bruker den, sier Sundsbø.

Mye å tenke på

Hennes interesse for temaet kom allerede i barndommen.

– Det begynte da jeg var liten, og lekte butikk. Jeg måtte jo ha en logo. Jeg spilte også Monopol, og er der det mange forskjellige logoer.

– Hva bør man tenke på når man skal lage en logo?

– Hvis du ikke har noe fra før, er det mye du må tenke på. Du må først være sikker på hvorfor du trenger en ny logo. Så må du vite hva slags verdier du ønsker å vektlegge for å bygge et visuelt uttrykk.

– En logo skal si noe, men trenger ikke å fortelle hele historien. Noen pakker altfor mye i en og samme logo, og der ser du ofte forskjellen på proff og uproff, sier Sundsbø.

– Ser vi noen trender nå om dagen?

– Ja, den siste tiden har forenkling vært ganske sentralt. Et eksempel er Oslo kommune, som nylig endret logo. Den er veldig forenklet, og ble etter min mening veldig bra.

– Hva synes du om den trenden? Er det en fare for at ting blir litt kjedelig?

– Hvis alt blir likt, er det jo en fare for det. Hvis alt blir streklogoer eller har samme stil. Men jeg tror du kan forenkle ganske mye, uten å ta vekk uttrykket til en logo.

De beste

Sundsbø har blitt utfordret av KOM24 til å komme opp med noen logoer hun synes er bra, og noen som ikke er bra.

Flytoget:

– Denne er enkel, men får både fram fly og tog. En veldig fin logo.

Munch-museet:

– Det er navnet deres i store bokstaver, og sånn sett veldig enkelt. Men den er skårstilt og derfor gjenkjennelig, i tillegg til at den snakker samme språk som det velkjente bygget.

Vinmonopolet:

– Alle kjenner igjen den logoen. Det er noe ærverdig over det. Vinmonopolet er også ganske særnorsk, og det er derfor viktig at folk kjenner den godt.

SAS:

– De har beholdt den originale logoen sin lenge, og det står det respekt av. SAS er også gode til å skape et helt univers som snakker samme språk og som er lett å kjenne igjen.

De verste

Eplehuset:

– Med tanke på hva de representerer, altså Apple og deres produkter, er denne logoen veldig rar. Mange vil forbinde Apple med det «beste av det beste», men logoen til Eplehuset ser ut som den er laget med Photoshop på tidlig 2000-tall. Den står i sterk kontrast til merkevaren de selger.

 Skatteetaten:

– Her ser jeg symbolikken, men det er noe proporsjonalt rart med logoen deres. Den ser litt strukket ut, i tillegg til at den er utdatert og kjedelig. Skatteetaten har vist at de klarer å fornye seg, noe som ikke gjenspeiles i logoen, som ser gammel og traust ut. De skylder Norges befolkning å se litt sprekere ut.

 Lidl:

– Denne er jeg litt delt på, fordi den ser veldig billig ut. Og det er jo akkurat sånn Lidl vil framstå. Fargene er ikke særlig pene, men de får på en måte til det de prøver på.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS