PwC-sjefen om logokritikk: – Ganske nerdete
Lene Sundsbø fant flere små feil i den nye logoen til konsulentgiganten.
«Hva gjør du når den nye million-logoen din har kreft med spredning?».
Slik åpner Lene Sundsbø sitt innlegg på LinkedIn om den nye logoen til konsulentselskapet PwC.
Tidligere i år ble det kjent at selskapet skulle få ny visuell profil og oppdatere logoen sin.
– Det var julaften og 17. mai samtidig for en som har jobbet mye med merkevare, sa kommunikasjonssjef Rune Jevne Sjøhelle til KOM24 i mai.
Ikke imponert
Lene Sundsbø er ekspert på logodesign og UI- og UX-design. Hun mener konsulent-gigantens nye logo inneholder flere stygge feil.
– Man må være ekstra interessert for å få med seg sånne ting. Men det jeg reagerte på i dette tilfellet, var at et så stort selskap har så enkle feil i den nye logoen sin, sier hun til KOM24.
PwC har 2 500 ansatte i Norge. Globalt har de rundt 370 000 ansatte fordelt på 149 land.
Sundsbø peker på at det er flere «hakk» i bokstavene i logoen, som man ser tydelig dersom man zoomer inn. Det er også et gap mellom de oransje «klossene» til høyre for bokstavene.
Hun har også trukket en linje diagonalt som viser at bokstavene og klossene ikke er på linje med hverandre, slik hun mener de burde være. Til slutt kritiserer hun også fonten som PwC har brukt.
Hun fant også en annen versjon av logoen på nettsiden til selskapet, som ikke inneholdt feilene hun påpeker, men dette er ikke den versjonen som brukes som hovedlogo på alle PwC sine nettsider, legger hun til.
– Denne logoen er det McCann som har laget, så det var noe som ikke stemte med det dårlige håndverket. Men det er fortsatt den versjonen jeg kritiserte som ligger ute på nettsidene deres, så de har fortsatt ikke rydda opp i det.
«Zombie-logoen»
Rune Jevne Sjøhelle, kommunikasjonsdirektør i PwC, kommenterte innlegget til Sundsbø på LinkedIn.
«Det er et superstrengt regime på hvordan denne logoen skal brukes, og det skal søkes og godkjennes hver eneste gang, og det ligger ikke logofiler åpent tilgjengelig for nedlasting. Likevel ser vi at uriktige versjoner blir spredt – og også brukt internt», skrev han.
Til KOM24 sier han at det ikke er bra, men at det er en type feil som bare de mest observante får med seg.
– Dette er jo ganske design-nerdete, og Lene klinker jo til i denne videoen. Feilen har nok skjedd etter en form for konvertering, så å kritisere byrået for å ikke gjøre jobben sin blir nok feil, sier Sjøhelle.
Av all profilering er logoen det viktigste de har, mener kommunikasjonssjefen.
– Logoen skal gi assosiasjoner til merkevaren vår og vekke følelser. Og når vi nå har valgt å bytte, er det viktig at den brukes riktig.
I kommentaren på LinkedIn fortalte også Sjøhelle om tidligere problemer med den gamle logoen, som plutselig dukket opp i flere versjoner.
– Vi hadde den såkalte «zombie-logoen», der fargene var plassert under bokstavene – en hjemmesnekret variant. Noen gjorde det sikkert for å få plass til den et sted, og den endte opp med å bli brukt av flere, også internt. Det å lage en visuell profil er litt som å steinsette en sti. Du vil at folk skal gå etter stien, men de tar snarveier.
Sjøhelle jobbet tidligere i Nordea og hadde ansvaret for merkevaren globalt, der de opplevde noen av de samme utfordringene.
– Logoer og visuelle profiler lages for den medievirkeligheten som finnes der og da. I Nordea hadde vi en logo fra 2000 som i stor grad var laget for en papirverden, og den ble endret i 2015.
Nå har de strenge regler for bruk av logoen, også i PwC.
– Det kan hende at disse reglene mykes opp etter hvert, men nå må alle som bruker logoen i publikasjoner som skal sees av mange, ha godkjenning internt først.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no