Google er under etterforskning i flere europeiske land for mulig brudd på personvernlovgivning.

Google-klage har ligget i sju år – Forbrukerrådet kaller det en krise

I dag er det sju år siden Forbrukerrådet klaget Google inn for ulovlig sporing. Fortsatt har det irske datatilsynet ikke fattet en beslutning.

Publisert Sist oppdatert

27. november 2018 sendte Forbrukerrådet, sammen med forbrukerorganisasjoner i åtte andre europeiske land, inn en formell klage mot Google. Bakgrunnen var funn som viste at Android-brukere ble manipulert til å godta kontinuerlig sporing av bevegelsene sine.

Sju år senere har det irske datatilsynet, som fører tilsyn med Google i Europa, fortsatt ikke konkludert.

– Det sier alt, egentlig. Vi har levd et helt digitalt liv siden klagen ble sendt inn. At en så viktig sak kan bli liggende i sju år uten vedtak, er en krise – både for folk og for aktører som konkurrerer med Google, sier Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.

– Slipper unna

Finn Myrstad er fagdirektør i Forbrukerrådet, hvor han arbeider med personvern, kunstig intelligens, manipulerende design, IKT-sikkerhet og digitale rettigheter.

Klagen bygger på Forbrukerrådets rapport «Every Step You Take», som dokumenterte hvordan brukere gjennom misvisende design og masete grensesnitt ble manipulert til å godta sporing døgnet rundt.

Først i februar 2020 varslet det irske datatilsynet at de ville åpne en formell etterforskning. Siden den gang har det vært stille.

– Google slipper unna med det vi mener er helt åpenbare lovbrudd. At saken treneres i årevis, sier mye om hvor vanskelig det er å få gjennomslag mot de store teknologigigantene, sier Myrstad.

I 2022 klagde Forbrukerrådet Google inn på nytt, etter å ha avdekket at selskapet fortsatt dytter brukerne til å velge minst mulig personvern – blant annet ved å bruke uklart språk, skjulte valg og innstillinger som er vanskelige å finne.

Heller ikke denne klagen har foreløpig ført til noe vedtak.

Saftige bøter

Google har blitt etterforsket en rekke ganger i EU – og det har kostet.

I september i år ble Google ilagt en bot på 35 milliarder kroner av EU-kommisjonen, for misbruk av markedsmakt i annonsemarkedet.

Kommisjonen mener selskapet systematisk har favorisert egne annonsetjenester og svekket konkurransen i hele annonsekjeden. Google har varslet at de vil anke avgjørelsen.

Den hittil høyeste boten fra EU kom i 2018, da selskapet måtte betale 40 milliarder kroner for å ha brukt Android-operativsystemet til å stenge ute konkurrenter.

Powered by Labrador CMS