Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet under Forbrukerkonferansen 2025. Nå ber han politikerne forby overvåkingsbasert reklame og stramme inn mot manipulerende design.

Forbrukerrådet krever oppvask i reklamebransjen

Forbrukerrådet mener det er på høy tid å forby både overvåkingsbasert reklame og manipulerende design. Nå etterlyses politisk handling.

Publisert

(Ambassaden, Oslo) – Vi blir diskriminert, manipulert og overvåket – og det starter i barndommen.

Slik åpnet Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, årets Forbrukerkonferanse. Fra scenen rettet han kraftig skyts mot både reklamebransjen og teknologigigantene.

– Nå må vi forby overvåkingsbasert reklame. Vi må forby manipulerende design. Og vi må regulere avhengighetsskapende mekanismer. Markedsføringspresset må ned, sa han.

Vant fram mot Grindr

Forbrukerrådet har i flere år gått i front mot det de mener er ulovlig og skadelig markedsføring. Myrstad viste til en rekke klager og nylige seiere.

– Vi har klaget inn Google. Vi har vunnet fram mot Amazon. Og nå har vi også vunnet saken mot Grindr. Det er et gjennombrudd.

Datingappen ble i 2021 ilagt 65 millioner kroner i overtredelsesgebyr for å ha delt sensitive brukerdata med reklamepartnere. 

Etter runder i Personvernnemnda, tingretten og lagmannsretten, gir Grindr seg. Boten blir stående.

– Nå må bransjen ta dette på alvor. De som tjener penger på å spore og profilere forbrukere må legge om praksis og følge lovverket.

Advarer mot datadiskriminering

Fra scenen advarte Myrstad mot hvordan digitale plattformer systematisk sorterer mennesker i kategorier som kan være både uriktige og svært sensitive.

– Lav inntekt. Seksuelt overførbare sykdommer. Psykisk helse. Kreft. Dette brukes som målretningsgrunnlag for reklame. Stemmer det, er det ulovlig. Stemmer det ikke, er det fortsatt et problem – fordi beslutninger tas basert på det.

Han advarte mot at slik dataprofilering kan avgjøre hvilke annonser du får se og hvilke du aldri ser.

– Vi diskrimineres uten å vite det. Det er de samme datasettene og algoritmene som styrer det vi ser og det vi ikke får se.

Også manipulerende design ble løftet fram som et økende problem. Myrstad viste til hvordan apper og nettsteder bruker psykologiske grep for å dytte brukeren i én bestemt retning.

– Det handler om tidspress, knapphet, stress og dårlig samvittighet. Alt brukes for å få deg til å trykke på «kjøp nå», og for å skjule reelle alternativer.

Han pekte blant annet på bookingsider som simulerer høy etterspørsel, og tilbud som framstår som skreddersydd for deg etter at du allerede har investert tid og oppmerksomhet.

– Hele kjøpsreisen er rigget. Det er summen av alle små triks som gjør det manipulerende.

Ber om sterkere tilsyn

Myrstad minnet om at teknologien bak markedsføringen ikke er nøytral – den er designet for å påvirke.

– Det er valg tatt av designere, utviklere, psykologer og markedsførere – med ett mål: å få deg til å handle. Vi må tørre å stille kritiske spørsmål til hele forretningsmodellen som bygger på maksimal datainnsamling, sa han.

Han viste også til hvordan barn og unge eksponeres for reklame, og brukte eksempler fra Snapchat, der grunninnstillingene tillater omfattende sporing.

– Ingenting er tilfeldig. Det er designet slik og det må vi gjøre noe med.

Avslutningsvis etterlyste Myrstad både politisk handling og sterkere håndheving av dagens regelverk.

– Vi har lover som beskytter oss i dag, men de håndheves for svakt. Tilsynene må styrkes og bransjen må kjenne sin besøkelsestid.

Han advarte mot konsekvensene hvis ingenting gjøres:

– Folk er lei. Vi skyter oss selv i foten hvis vi lar dette fortsette. Nå må vi gjøre det tryggere å være forbruker i det digitale markedet.

Powered by Labrador CMS