Medietilsynet får nytt tilsynsansvar Medietilsynet får flere nye oppgaver når EU-forordningen om digitale tjenester blir norsk lov. Nå skal de blant annet føre tilsyn med målrettet reklame mot barn og manipulerende design på nett.
Hvordan implementere aldersgrenser på sosiale medier? «Mange snakker om at vi må øke aldersgrensen på sosiale medier. Men hvordan skal vi egentlig få til det? Sånn i praksis altså», det lurer Eirik Fjellaksel på.
Forbrukerrådet krever at Meta stopper KI-trening Fra tirsdag neste uke vil Meta bruke dine bilder, dine innlegg og annen informasjon fra Facebook og Instagram til opptrening av kunstig intelligens. – I strid med loven, sier Forbrukerrådet.
Cookiedøden avlyst – igjen: – Vi har brukt årevis på noe som aldri skjer Etter fem år med lovnader om en cookiefri fremtid, trekker Google nok en gang i bremsen. ANFO, Adform og OMD frykter at utsettelsen vil forsinke nødvendig innovasjon – og sende feil signal til markedet.
Google snur igjen – dropper både cookie-stopp og samtykkevalg Etter fem år med løfter om å fase ut tredjepartscookies og gi brukerne mer kontroll, bekrefter Google at de likevel ikke går videre med planene. Det blir verken utfasing eller ny samtykkeløsning i Chrome.
Vipps vil bruke kjøpshistorikken din til å målrette reklame – Forbrukerrådet reagerer Vipps ønsker å bruke kundenes kvitteringer og kjøpshistorikk til å målrette reklame. Forbrukerrådet mener dette bryter personopplysningsloven og at Vipps manipulerer brukerne til å gi samtykke.
Retriever lanserer LinkedIn-overvåking – LinkedIn varsler gjennomgang LinkedIn advarer mot uautorisert datainnhenting. Samtidig lanserer Retriever et nytt verktøy for overvåking og analyse på plattformen.
Datatilsynet om X: – Var en viktig kanal for oss Flere aktører har den siste tiden valgt å forlate plattformen X. Det gjorde Datatilsynet allerede i august.
Full splid mellom Fredrik Fornes og hans gamle arbeidsgiver Hevder brukerene kan bli utstengt fra LinkedIn. Dette svarer selskapet og LinkedIn.
Tredjeparts-cookies er en døende løsning du bør forlate nå «Ikke vent til det er for sent: Derfor må dagens markedsførere omfavne førstepartsdata før 2025 for å unngå å tape terreng i et cookieløst landskap.», skriver Preben Standal.
Vi lar Meta leke med oss «Hvor lenge skal vi akseptere at Meta detaljstyrer, sensurerer og filtrerer informasjonen fra offentlige virksomheter til deg og meg?», skriver Anne-Lise Mørch von der Fehr.
Vil innføre 15-årsgrense i sosiale medier: – Glade for at regjeringen nå tar grep Forbrukerrådet ber om at forslag om aldersgrense og eventuelle verifiseringsløsninger utredes grundig.
Farvel til Facebook Det var én bestemt grunn til at Skatteetaten bestemte seg for å logge seg av Facebook: Personvern.
Google gjør helomvending: – Skuffende nyheter Mens mange lenge har begynt å bevege seg bort fra å være avhengige av tredjepartscookies, har Google nå snudd opp ned på sitt fire år gamle løfte og skrinlagt planene.
Byrådet i Bergen har besluttet endringer for bruk av Facebook og Instagram Bergen kommune forbereder seg på Metas varslede endring av brukervilkårene. Vil slette bilder med gjenkjennbare ansikter for å være føre var.
Snapchat gjør endringer for unge brukere Nå innføres flere nye sikkerhetstiltak på Snapchat, og strengere krav skal hindre fremmede i å kontakte tenåringer.