Kritiserer regjeringen for stillstand – Forbrukerrådet ber bransjen droppe overvåkingsreklame Forbrukerrådet har siden 2021 krevd forbud mot overvåkingsbasert markedsføring. Nå øker presset mot regjeringen, men også bransjen utfordres til å finne løsninger uten overvåking.
Google-klage har ligget i sju år – Forbrukerrådet kaller det en krise I dag er det sju år siden Forbrukerrådet klaget Google inn for ulovlig sporing. Fortsatt har det irske datatilsynet ikke fattet en beslutning.
Amerikansk selskap velger ANTI til å utvikle strategi, identitet og kommunikasjon – For oss handler dette prosjektet om å gjøre avansert teknologi forståelig.
– Det er lite som skremmer meg så mye som et reklamebyrå som får ansvar for teknologiutvikling Torgeir Waterhouse med et klart budskap til norske reklamebyrå.
«Barnesykehuset» ble en TV-suksess – men krevde ekstremt mye kommunikasjon – Hele prosessen ble brukt til å styrke vår egen organisasjon og øke kunnskapen om sykehuset.
Hudd går internasjonalt Det norske sosiale mediet Hudd vokser raskt og tar nå neste steg med webversjon og lansering i nye markeder. Plattformen profilerer seg som et tryggere alternativ til Facebook – uten algoritmer og med sterk vekt på personvern.
Frykt for et menneskelig KI-gap i norsk arbeidsliv Teknologien er her, men henger menneskene og regelverket med?
Rekordvekst for norsk plattform etter Metas omstridte grep Femdobling i nye brukere på Hudd: – Folk er ferdige med manipulasjon
Medietilsynet får nytt tilsynsansvar Medietilsynet får flere nye oppgaver når EU-forordningen om digitale tjenester blir norsk lov. Nå skal de blant annet føre tilsyn med målrettet reklame mot barn og manipulerende design på nett.
Hvordan implementere aldersgrenser på sosiale medier? «Mange snakker om at vi må øke aldersgrensen på sosiale medier. Men hvordan skal vi egentlig få til det? Sånn i praksis altså», det lurer Eirik Fjellaksel på.
Forbrukerrådet krever at Meta stopper KI-trening Fra tirsdag neste uke vil Meta bruke dine bilder, dine innlegg og annen informasjon fra Facebook og Instagram til opptrening av kunstig intelligens. – I strid med loven, sier Forbrukerrådet.
Cookiedøden avlyst – igjen: – Vi har brukt årevis på noe som aldri skjer Etter fem år med lovnader om en cookiefri fremtid, trekker Google nok en gang i bremsen. ANFO, Adform og OMD frykter at utsettelsen vil forsinke nødvendig innovasjon – og sende feil signal til markedet.
Google snur igjen – dropper både cookie-stopp og samtykkevalg Etter fem år med løfter om å fase ut tredjepartscookies og gi brukerne mer kontroll, bekrefter Google at de likevel ikke går videre med planene. Det blir verken utfasing eller ny samtykkeløsning i Chrome.
Vipps vil bruke kjøpshistorikken din til å målrette reklame – Forbrukerrådet reagerer Vipps ønsker å bruke kundenes kvitteringer og kjøpshistorikk til å målrette reklame. Forbrukerrådet mener dette bryter personopplysningsloven og at Vipps manipulerer brukerne til å gi samtykke.
Retriever lanserer LinkedIn-overvåking – LinkedIn varsler gjennomgang LinkedIn advarer mot uautorisert datainnhenting. Samtidig lanserer Retriever et nytt verktøy for overvåking og analyse på plattformen.
Datatilsynet om X: – Var en viktig kanal for oss Flere aktører har den siste tiden valgt å forlate plattformen X. Det gjorde Datatilsynet allerede i august.
Full splid mellom Fredrik Fornes og hans gamle arbeidsgiver Hevder brukerene kan bli utstengt fra LinkedIn. Dette svarer selskapet og LinkedIn.
Tredjeparts-cookies er en døende løsning du bør forlate nå «Ikke vent til det er for sent: Derfor må dagens markedsførere omfavne førstepartsdata før 2025 for å unngå å tape terreng i et cookieløst landskap.», skriver Preben Standal.