Follobanen: Da Bane NORs kommunikasjon gikk av sporet Det gikk ikke på skinner da Follobanen skulle åpne – det følte kommunikasjonsavdelingen i Bane NOR både på kropp og sjel.
Google inviterer til vårrengjøring Google tilbyr personvern-sjekk: – På fem minutter får man kontroll og oversikt over egne digitale fotspor.
ANFO er, kanskje mer enn de fleste, opptatt av personvern «Vi er på saken! Og vi sier som vi noen ganger har sagt før; Hadde det vært enkelt hadde vi jo bare gjort det med en gang.», skriver Jan Morten Drange i ANFO.
Det blir ikke noe vårrengjøring av dette «Alt ansvaret for å finne en løsning ligger ikke på norske annonsører, eller ANFO alene. Man kan allikevel ikke dytte bort det ansvaret man har», skriver Haakon Rølmann.
«Noe mer enn det vil være praktisk ganske umulig» «Å ivareta personvernet er en god sak. Vi i ANFO er opptatt av mye annet også. Dessverre klarer vi ikke å få inn alt som er viktig i en slik konkurranse».
På tide å feie for egen dør «Vi kan ikke vente på at de store tech-gigantene tar ansvar for personvernet. Norsk reklamebransje må gå i seg selv og sette personvernet på agendaen», skriver Tomas Torgersen.
Medietilsynet støtter forbud mot målrettet markedsføring mot unge – Vi mener imidlertid det er uhensiktsmessig å forby målrettet markedsføring mot alle.
TikTok lover å følge EU-regler TikTok opplyser at de har styrket avdelingen som jobber med at selskapet følger forskrifter og regler.
Stortinget kommer med Tiktok-advarsel Stortingets administrasjon oppfordrer på intranettet stortingsrepresentanter og ansatte til varsomhet ved bruk av apper på mobiltelefonen.
EU ber Tiktok respektere personvernlover EU advarte nettgiganten Tiktok om å respektere EUs personvernlover da sjefen for videodelingsappen møtte EU-kommisjonen i Brussel tirsdag.
Datatilsynet: – Det er en utfordring at selskapet som eier TikTok er kinesisk Mens Datatilsynet mener TikTok kan medføre omfattende behandling av personopplysninger, sier Trickle-sjef Helene Kvernaas det ikke er grunn til redsel dersom man er komfortabel med å bruke andre sosiale medier.
Tre ting du må tenke på før du går på TikTok «Det kan være legitime grunner for å være til stede på TikTok, men man må ikke gå i fella hvor man mener at man ikke utgjør en forskjell », skriver Nikolai Norman Andersen.
Man deler gjerne personlige data, så lenge man stoler på selskapet som samler de inn «De som føler at de har kontroll over dataene sine, har også dobbelt så stor sannsynlighet for å oppleve innholdet som relevant, og tre ganger større sannsynlighet for å reagere positivt på annonser.», skriver Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google.
Instagram introduserer nye sikkerhetstiltak for unge brukere Endringene kommer som følge av press fra lovgivere, foreldre og advokater som jobber med barnesikkerhet.
Facebook kaster seg inn i kampen om brukerinformasjonen Økt søkelys på personvern gjør det vanskeligere for Google, Facebook og andre aktører å spore hva vi gjør på internett og mobiltelefonene våre. Nå kaster Facebook seg inn i kampen om å eie løsningene som skal erstatte vår personlige informasjon i morgendagens annonsesystemer.
Hva betyr økt personvern i praksis? Informasjonskapslene som har sporet alt vi gjør på internett er snart historie. Hva betyr dette i praksis for Facebook, Google og andre som lever av å servere oss tilpassede annonser?
Google lanserer teknologi som skal redde nettannonsene Med et økende fokus på personvern, har det lenge vært klart at denne praksisen ikke kunne fortsette, skriver Ståle Lindblad.