Mens flere av landets største konsulentselskaper kutter kraftig i staben og peker på AI som en del av forklaringen, svarer Forte med en AI-assistert reklamefilm som tar et ironisk skråblikk på hva slags verdi konsulenter faktisk skaper.
Mens flere av landets største konsulentselskaper kutter kraftig i staben og peker på AI som en del av forklaringen, svarer Forte med en AI-assistert reklamefilm som tar et ironisk skråblikk på hva slags verdi konsulenter faktisk skaper.

Forte lanserer KI-generert reklamefilm med ironisk vri

Mens flere av landets største konsulentselskaper kutter kraftig i staben og peker på KI som en del av forklaringen, svarer Forte med en KI-assistert reklamefilm som tar et ironisk skråblikk på hva slags verdi konsulenter faktisk skaper.

Publisert

– Vi tror KI gjør konsulenter mer verdifulle, ikke overflødige, og håper videoen får frem det budskapet, sier kommunikasjonsdirektør Tobias Grimstad.

Filmen spiller på selvironi og bruker ekte video i kombinasjon med KI-generert innhold.

Se hele filmen her:

Grimstad mener responsen tyder på at mange kjenner seg igjen i poenget, særlig når markedet flommer over av KI-rapporter og generiske budskap og råd.

Filmen har allerede fått betydelig spredning i sosiale medier. Ifølge Forte er den vist 33 000 ganger på LinkedIn, med en samlet seertid på 21 timer.

I en bransje der mange akkurat nå lever av å fortelle kundene hvordan de skal «skape verdi med KI» med de samme budskapene og flosklene, ønsket Forte heller å stikke hull på fasaden og minne om hva som faktisk skaper verdi: kompetanse, kvalitet og mennesker.

Bak humoren ligger et tydeligere budskap: Forte utfordrer en utvikling de mener kan bli skadelig hvis «KI som verdimotor» samtidig brukes som kutt-argument, og hvis markedet begynner å belønne tempo og lave kostnader mer enn kvalitet.

– Hvis markedet belønner billig og raskt framfor kvalitet, får vi flere prosjekter som ser bra ut på PowerPoint, men som kan feile i drift, sikkerhet og brukeropplevelse. Ekte menneskelig forståelse er helt avgjørende når man skal bygge samfunnskritiske IT-systemer, sier han.

Grimstad tror at Forte er blant de første B2B-aktørene som bruker KI i reklameinnhold.

– Vi vet dette kan oppfattes som å gå imot strømmen. Nettopp derfor gjorde vi det, sier Grimstad.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS