
Google endrer logo for første gang på ti år
Google pusser opp logoen for første gang på ti år – og holder kortene tett til brystet.
Google har oppdatert sitt velkjente «G»-ikon – for første gang siden 2015. Endringen ble først synlig i Google-appen for iPhone og Pixel-telefoner 12. mai.
Det nye designet beholder de fire karakteristiske fargene – rød, gul, grønn og blå – men i stedet for å være delt i fire tydelige fargeblokker, glir fargene nå mykere over i hverandre med en gradient-effekt.
Google har så langt ikke kommentert oppdateringen offisielt. Flere amerikanske teknologinettsteder peker likevel på at tidspunktet ikke er tilfeldig: Endringen kommer bare dager før utviklerkonferansen Google I/O åpner 20. mai.
Det har ført til spekulasjoner om en større visuell rebranding kan være på vei.
Det nye ikonet minner blant annet om profilen til Gemini, Googles egen språkmodell, og det visuelle uttrykket som brukes i KI-snarveien i søk.
Forrige gang Google endret sin visuelle profil var i 2015, da de tok i bruk skrifttypen Product Sans og lanserte det blokkdelte «G»-ikonet. Den gangen ble endringen ledsaget av en omfattende kampanje og forklaring.
Nå er det stille fra selskapet.
KOM24 har kontaktet Google Norge for kommentar.