
Har brutt ut av HK reklame for å stå på egne bein
– Vi har stor tro på markedet i nord.
– Vi har stor tro på markedet i nord. Det er mange ting vi ikke har kontroll på, men slik markedet tatt imot nyheten, med gode tilbakemeldinger og de sier de digger navnet og at vi er lokaleid byrå i nord, gir oss økt tro på at det valget vi falt ned på.
Det sier Ola Bratlie i Glø reklamebyrå, til KOM24.
– Noe vi ville få til
Tromsø-byrået har fram til nylig vært kjent som HK Tromsø Reklamebyrå, men etter en lengre prosess står de nå på egne bein, med grunnleggeren Steve Andreas Kristiansen og Bratlie selv som største eiere, med til sammen 70 prosent.
Tre andre ansatte eier også ti prosent hver.
Hele prosessen begynte på et styremøte for vel ett år siden. Bratlie sier at daværende hovedaksjonær la fram noen forslag og rammer som de syntes hørtes veldig attraktive ut.
Han kaller det en tanke som ble sådd.
– Når vi etter hvert hadde tatt innover oss ideen og så mulighetene var vi enstemmige om at dette er noe vi vil få til, sier han.
Rundt juletider i fjor la de planen i forhold til hvor og hvordan, sier han.
I begynnelsen av juni ble nyheten delt med verden.
De gikk ut av byrågruppem, lagde eget navn og logo og fikk på plass ny nettside, men har beholdt kundene sine og samarbeider med HK på mange fagområder.
– Vi har stor tro på markedet i nord, sier han.
Forventer opp mot 30 prosent vekst
Det kan det være lurt å ha, for både 2022 og 2023 ble tunge år med et samlet negativt årsresultat på over 800 000 kroner. Bratlie sier at 2024 endte i overskudd og at han har enda større tro på dette året.
– Vi har hatt en veldig fin start på 2025 og vi ser det er lysning og større grad av optimisme enn det har vært tidligere, sier han.
Årets budsjett er satt til seks millioner kroner, omtrent på de siste års omsetning, men Bratlie tror ikke det stopper det.
– Jeg tror vi ender opp mellom sju og åtte millioner kroner et sted, sier han.
– Hvordan føles det nå når nyheten er ute?
– Det føles veldig bra. Vi har vært i gamet i 18 år og det har vært opp- og nedturer og vi har stått han av i flere anledninger, sier han.
Byrået ble etablert i en tung tid.
– Dagen vi stiftet selskapet var samme dagen som amerikanske medier begynte å bruke ordet subprime om amerikansk økonomi. Det var en besnærende opplysning da jeg ble kjent med det, sier han.
Satser på event
Bratlie forteller om et marked preget av høy offentlig sysselsetting og mener at de økonomiske hjulene svinger litt seinere enn i byer som Oslo, Bergen og Stavanger.
– Det er litt seighet i mekanismene som gjør at vi muligens er forskånet for de høyeste toppene og de dypeste dalene. Men vi har og erfart at det er godt å ha en god miks i porteføljen, så vi alltid har en fot å stå på.
Troms fylkeskommune og kollektivtrafikk-selskapet Svipper er viktige kunder. Employer branding er blitt mer og mer viktig for dem og det samme er event blitt.
– Vi har og gjort det under det gamle navnet og, men vi vil vise at mennesker og samspill er en viktig del av markedsmiksen og bygge gode møteplasser for mennesker, sier han.
Byrået er i dag fem ansatte.
– Sannsynligheten for at vi blir seks stykker til høsten er absolutt til stede.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no