Los & Co-praktikanter tok storeslem i Gullkalven 2025
Jonas Paulsen og Tinius Grønseth fra Høyskolen Kristiania stakk av med to gull, ett sølv, én bronse – og Årets Gullkalv.
Denne uken ble Gullkalven arrangert for 35. gang, med prisutdeling på Himmel i Oslo.
Blant kveldens store vinnere var kreatørduoen Jonas Paulsen og Tinius Grønseth, som vant hele fem priser – alle for samme case: «The Watch for Your Journey».
De fikk gull i kategoriene kampanje og print, sølv i håndverk, bronse i utendørs – og ble til slutt tildelt den gjeve hovedprisen Årets Gullkalv.
– Vi hadde ikke troa på at det skulle gå så bra. Vi håpet kanskje på å få noe i print, men resten føltes som en ren bonus, sier Paulsen til KOM24.
– Det kom veldig overraskende på. Selvfølgelig gjorde vi vårt beste, men man kan jo ikke forvente noe, legger Grønseth til.
Se oversikt over alle vinnerne nederst i saken.
Startet som D&AD-brief
Casen de vant med ble først utviklet som svar på en brief fra D&AD New Blood Awards 2025, for klokkemerket Christopher Ward. Den tar utgangspunkt i at Gen Z i liten grad har behov for klokker – annet enn som motetilbehør eller statussymbol.
– Vi har sittet veldig lenge med casen, og stanget hodet i veggen for å få det til. Det satt langt inne, men da det først løsnet, var det utrolig deilig, sier Paulsen.
Gjennom The Watch for Your Journey ønsket de to å snu blikket mot klokkens emosjonelle verdi.
Ideen handler om at verdien i en klokke ikke ligger i prislappen, men i historiene den bærer med seg. Riper og merker blir fysiske spor etter opplevelser – minner som følger deg gjennom livet.
Løsningen viser klokken både som ny og gammel, og bygger små, visuelle historier om reisen den har vært med på – fra første jobbintervju til pensjonisttilværelse.
Eller fra Gullkalven til Cannes – som nå er neste drøm for kreatørduoen.
– Vi vil også takke for hjelpen fra Georg Ottmann Knoph og Aron Jensen, som var med tidligere i prosessen, sier Paulsen.
– En viktig inngang til bransjen
Gullkalven ble første gang arrangert i 1990, og er Norges største studentkonkurranse innen kreativ kommunikasjon. Den har blitt en viktig arena for unge talenter – og et sted bransjen følger med.
– Det er en måte å vise frem arbeidet sitt på og få navnet sitt ut – uten å måtte bli invitert inn først. Det betyr mye å bli anerkjent for noe man har jobbet lenge med, sier Grønseth.
Praktikantplassen hos Los & Co har de hatt siden februar, og duoen blir værende ut sommeren. Hva som skjer etter det, er fortsatt uavklart – men de håper på forlengelse.
– Vi trives veldig godt og det hadde vært gøy å få fortsette her, sier Paulsen.
Prisene ble godt mottatt på huset.
– Det har vært veldig hyggelig. Vi ble godt feiret og heiet frem hele kvelden, sier Grønseth.
De avslutter med en takk til dem som gjør Gullkalven mulig:
– Vi er veldig takknemlige for innsatsen til de som har arrangert. Dette betyr masse for oss som er på vei inn i bransjen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no