Håkon Ødegaard jobber som kommunikasjonssjef i Norsk Folkehjelp. Her på kontoret sitt i Oslo.
Håkon Ødegaard jobber som kommunikasjonssjef i Norsk Folkehjelp. Her på kontoret sitt i Oslo.

#MinJobb

Kommunikasjonssjef Håkon er bekymret for bransjeglidningen i journalistikken

Bli bedre kjent med Håkon Ødegaard i dagens #MinJobb.

Publisert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det kommunikasjonssjef i Norsk Folkehjelp, Håkon Ødegaard, som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg er kommunikasjonssjef - min jobb er å skape synlighet for Norsk Folkehjelp i Norge og bidra til inntjening og medlemsvekst.

– Hva liker du best med jobben din?

– Å møte samarbeidspartnere og folk de 31 landene vi jobber i og gode folkehjelpere i våre 100 lokallag i Norge.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Budsjett og planarbeid.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Å fortelle historier og videreformidle og inspirere andre er hovedårsaken min.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Akkurat nå er det min nabo og venn Gunnveig Grødeland som er virusekspert og som gjennom pandemien har opplyst alle på en fremragende måte om virus. Det viser at det er ekspertene som er de mest troverdige, om ikke alltid de beste på formidling, men Grødeland er begge deler.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Kjell Terje Ringdal er alltid en mann å høre på, og er morsom i tillegg, noe som alltid er bra!

– Hva er god kommunikasjon?

– Når det du kommuniserer er enkelt å forstå, og samtidig troverdig og sant.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Jeg har holdt på med dette i 30 år og har det gått fra veldig få som jobber med informasjon til å bli en mektig påvirkningsbransje. Er bekymret for bransjeglidningen i journalistikken. Snart ser du ikke forskjell på betalte artikler og redaksjonelle. Kommunikasjonsbransjen må bidra til en sterk og uavhengig presse. Det er vårt demokrati avhengig av.

Powered by Labrador CMS