– Planen var å infiltrere bransjen i to år, men her er jeg fortsatt
Hanan Jahr har sittet i sjefsstolen i TRY Reklame i et halvt år. Hun er ikke i tvil om at hele bransjen trenger å tenke nytt.
I 2019 kom Hanan Jahr inn dørene til TRY Reklame, etter å ha forlatt jobben som markedsdirektør i VG.
Seks år senere har hun klatret fra rollen som konsulent til å bli daglig leder.
– Det var aldri et mål jeg hadde da jeg kom hit. Da jeg byttet side tenkte jeg å infiltrere reklamebransjen i to år, og så gå tilbake til kundesiden. Men her er jeg fortsatt, sier Jahr spøkefullt.
KOM24 møter henne i TRY-kontorene i Øvre Slottsgate. 1. april ble det klart at hun tar over etter grunnleggeren av hele konsernet, Kjetil Try.
Egen retning
Try hadde rollen i 27 år. For Jahr er det viktig å få fram at hun gjør ting på sin måte.
– Jeg skal ikke fylle noen andre sine sko. Jeg skal gjøre min greie, og ikke gjenskape eller kopiere noe som helst, sier hun.
– Hva innebærer det?
– Jeg har bare vært i reklamebransjen i seks år. Jeg har ikke «vokst opp i den», som mange andre byråledere. Det som har overrasket meg mest de første seks månedene i sjefsrollen, er hvor mye det ligner på det å være forelder.
– Du er veldig glad i de du har ansvar for, og vil deres beste. Men samtidig skal du være tydelig. Hverdagen og logistikken skal gå opp, samtidig som at jeg på vegne av felleskapet skal ha en plan for morgendagen, sier Jahr.
Nettopp det mener hun selv at kjennetegner henne som leder. I TRY Reklame er hun sjef over 45 ansatte totalt.
«Den andre siden»
Før jobben i VG, var Jahr i Ringnes, Tine og Norwegian. Alle disse er kunder av TRY, og hun mener det er en styrke at hun har så lang erfaring fra kundesiden.
– Jeg vil si at det er en styrke. Jeg skulle ønske at vi så flere som byttet jobb på tvers, fordi det gir mer innsikt i hvilke behov kundene har.
Og spesielt nå, når reklamebransjen fortsatt er inne i en vanskelig periode, kan den innsikten bli avgjørende. Også TRY har fått kjenne på økonomiske nedgangstider, men evnen til å gjøre noe med det ligger hos byråene selv, skal vi tro Jahr.
– Det har vært tøft, og mange går og venter på at det skal snu. Vi ser lyset i enden av tunellen, men bransjen er fortsatt ikke friskmeldt. Vi må sette fokus på det vi har kontroll på, og hvordan vi som byrå presterer.
– Det snakkes mye om timepriser, press og om kundene er villige til å betale for kreativitet på samme måte som før. Det er bra at vi snakker om det, men dette er ikke noe nytt.
Jahr tror inhousing, strengere krav til å måle effekt og lavere betalingsvillighet blant kundene kan møtes med mer helhetlige løsninger.
– Vi er 45 ansatte i TRY Reklame, men totalt har vi 350 ansatte på huset. Vi har stor bredde i fagdisipliner, og sammen kan vi tilby det markedsavdelingene rundt omkring trenger, sier hun.
Byråene må tilpasse seg for å bli bedre samarbeidspartnere, mener Jahr. Klarer de det, er det heller ikke sikkert at inhousing blir et stort problem framover, hevder hun.
– Jeg opplever at man for eksempel snakker om lave timperiser, i stedet for å adressere hva som gjør at betalingsvilligheten er som den er. Vi må ut av «timepris-kjøret», og heller snakke om hva en CMO trenger og vil betale for.
Intenst og gøy
Jahr beskriver det første halvåret som intenst.
– Det har vært læring på speed, høyt tempo og ingen like dager. Men først og fremst er det gøy og spennende.
Hun tar over et byrå som har lang tradisjon for å vinne priser og utmerke seg i reklamebransjen. Jahr forsikrer om at prisutdelinger som Gullblyanten og Cannes Lions ikke blir mindre viktig framover.
– En ting er å se at jobbene vi gjør fungerer for kundene, men det er også viktig å få anerkjennelse blant kollegaer innad i bransjen. Kjetil har vært opptatt av at vi har en vinnerkultur, og det skal vi ta vare på.
– Hva synes du om den norske reklamebransjen?
– Det er et fint sted å være. Det er jo derfor jeg ikke forsvant etter to år. Bransjen består av flinke folk med mye yrkesstolthet. Til å være et lite land, mener jeg at det er verdensklasse på leveransene våre.
– Det snakkes om at vi må få tilbake selvtilliten vår, men jeg tror ikke det handler om det. Jeg tror det handler om å tenke nytt, og se nye perspektiver.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no