Michael Risnes, Mathilde Jelen Danielsen og Simen Mjåset. Remote: Frederik Horn og Astrid Dyson.

Gjenskaper kvinnelige tech-pionerer med KI

I den nye kampanjen møter du tech-kvinnene du mest sannsynlig ikke har hørt om.

Publisert

Verdens første programmerer, Ada Lovelace, fronter ny kampanje for å få jenter med på tech-camp 7. og 8. august. Det er kvinnenettverket TENK som arrangerer campen, mens Horn & Co i samarbeid med Oslo Reklame står bak ideen.

Kampanjen er å se i sosiale medier og på Oslo S i sommer. Innholdet er produsert med kunstig intelligens.

Kvinner utgjør kun en fjerdedel av teknologisektoren i Norge og andelen jenter som har søkt på teknologistudier er omtrent det samme. 

Antall kvinnelige ledere i IT-selskaper er fortsatt lav. Behovet for å få kvinner inn i sektoren er derfor stort. TENK er et frivillig kvinnenettverk, grunnlagt i 2017, av Isabelle Ringnes, med et mål om å inspirere jenter til å velge teknologi.

Kampanjen Horn & Co og Oslo Reklame har laget, tar utgangspunkt i nettopp dette og vekker til liv kvinnelige teknologipionerer, som for mange er ukjente.

– Ved hjelp av AI løfter nå TENK frem pionerene på flater som ikke hadde vært mulig uten den jobben pionerene i sin tid gjorde, sier Frederik Horn i Horn & Co i en pressemelding.

– Alle shotsene i kampanjen er produsert med KI, inkludert voicene, fortsetter Michael Risnes i Oslo Reklame.

Teamet bak kampanjen:

  • Ansvarlig hos kunde: Mathilde Jelen Danielsen
  • Rådgiver: Frederik Horn, Horn & Co
  • Kreativt team: Michael Risnes og Simen Mjåset
  • Konsulent: Astrid Dyson
  • Filmproduksjon: Michael Risnes, Simen Mjåset og Tor Øra 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS