Gjenskaper kvinnelige tech-pionerer med KI
I den nye kampanjen møter du tech-kvinnene du mest sannsynlig ikke har hørt om.
Verdens første programmerer, Ada Lovelace, fronter ny kampanje for å få jenter med på tech-camp 7. og 8. august. Det er kvinnenettverket TENK som arrangerer campen, mens Horn & Co i samarbeid med Oslo Reklame står bak ideen.
Kampanjen er å se i sosiale medier og på Oslo S i sommer. Innholdet er produsert med kunstig intelligens.
Kvinner utgjør kun en fjerdedel av teknologisektoren i Norge og andelen jenter som har søkt på teknologistudier er omtrent det samme.
Antall kvinnelige ledere i IT-selskaper er fortsatt lav. Behovet for å få kvinner inn i sektoren er derfor stort. TENK er et frivillig kvinnenettverk, grunnlagt i 2017, av Isabelle Ringnes, med et mål om å inspirere jenter til å velge teknologi.
Kampanjen Horn & Co og Oslo Reklame har laget, tar utgangspunkt i nettopp dette og vekker til liv kvinnelige teknologipionerer, som for mange er ukjente.
– Ved hjelp av AI løfter nå TENK frem pionerene på flater som ikke hadde vært mulig uten den jobben pionerene i sin tid gjorde, sier Frederik Horn i Horn & Co i en pressemelding.
– Alle shotsene i kampanjen er produsert med KI, inkludert voicene, fortsetter Michael Risnes i Oslo Reklame.
Teamet bak kampanjen:
- Ansvarlig hos kunde: Mathilde Jelen Danielsen
- Rådgiver: Frederik Horn, Horn & Co
- Kreativt team: Michael Risnes og Simen Mjåset
- Konsulent: Astrid Dyson
- Filmproduksjon: Michael Risnes, Simen Mjåset og Tor Øra
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no