Fra venstre: Håvard Kvernaas Bakken og Sebastian F. Haarbye har jobbet med KI-undersøkelsen sammen med Publicis.

Ny KI-undersøkelse: – Gjenspeiler en virkelighet preget av usikkerhet

– Da vi stilte dette spørsmålet første gang, var vi faktisk ganske sjokkerte over hvor høyt tallet var.

Publisert

Det skriver Sebastian F. Haarbye til KOM24. Han er analytiker i ANFO, som har utarbeidet en ny undersøkelse om KI i samarbeid med Publicis.

Haarbye sikter til spørsmålet om folk i bransjen tror kunstig intelligens vil redusere behovet for ansatte. Her har 1 av 4 svart ja, og det er ikke første gang.

– Nå har vi fått omtrent samme svar tre ganger på rad, og det sier oss noe om stemningen i bransjen. Det er ikke nødvendigvis et uttrykk for konkret frykt, men det gjenspeiler en virkelighet preget av usikkerhet, skriver Haarbye.

Store endringer

Undersøkelsen viser også at 44 prosent mener KI skaper et mindre behov for eksterne samarbeidspartnere.

– Mange har allerede opplevd store endringer de siste årene, både på grunn av pandemi, krig, økonomisk uro og en del strukturelle endringer i markedsføringsbransjen. KI blir da enda en x-faktor som bidrar til en opplevelse av at man ikke helt vet hva slags kompetanse som blir etterspurt i morgen, skriver Haarbye.

Fordelingen blant respondentene i undersøkelsen.

Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO, skriver at det ikke er ett enkelt funn som stikker seg ut i denne undersøkelsen, men at de merker at noen av holdningene ser ut til å ha «satt seg».

– Det er tredje gang vi måler holdninger og bruk av KI i kommunikasjons- og markedsbransjen, og vi ser klare tegn til stabilisering i svarene. Det i seg selv er interessant, særlig fordi vi fortsatt står midt i en rivende utvikling. Stabilitet i dataene kan tyde på at vi begynner å få en mer etablert forståelse av hvordan KI faktisk brukes i arbeidshverdagen, skriver Bakken.

Flere verktøy

65 prosent av de som svarte i undersøkelsen representerer annonsørene. 5 prosent jobber innenfor media, mens 13 prosent jobber i byrå.

Totalt har 139 personer svart. 57 prosent er kvinner, mens 42 prosent er menn.

Det kommer også fram at over 9 av 10 bruker KI minst én dag i uken i jobbsammenheng. 51 prosent sier at de bruker det hver dag.

– Det er høyt, men samtidig ganske naturlig. Vi har nå hatt disse verktøyene tilgjengelige i godt over to år, og det de aller fleste bruker dem til er fortsatt ganske enkle oppgaver, skriver Bakken om dette funnet.

Dette svarte de 139 respondentene på spørsmål om hvilke KI-verktøy de bruker.

Samtidig sier 57 prosent at de bruker KI til å utføre mer komplekse oppgaver.

– Det er en interessant utvikling. Det minner litt om overgangen til datamaskin og tekstbehandling. først bruker man det til det opplagte, men etter hvert skjønner man at det kan gjøre mye mer. Nå handler det kanskje mest om å integrere KI der det faktisk gir verdi, ikke bare fordi det er nytt, skriver Bakken.

Hele 90 prosent oppgir at de bruker ChatGPT, som fortsatt troner øverst blant KI-verktøyene. Copilot er nummer to med 55 prosent, mens Midjourney er nummer tre med 18 prosent.

Sebastian F. Haarbye mener ChatGPT har hatt en fordel fra start, fordi de valgt å gjøre verktøyet åpent og lett tilgjengelig.

– Samtidig tror vi ikke ChatGPT nødvendigvis vil forbli enerådende. Google har allerede begynt å integrere KI i søk, og de var tross alt tidlig ute med mye av den underliggende forskningen. 

– Copilot, fra Microsoft, er den som øker mest i bruk i vår måling, men mange vi har snakket med er ikke spesielt fornøyd med selve funksjonaliteten. Veksten der kommer først og fremst fordi den er bakt inn i Office-pakken og oppfattes som «trygg» i mange virksomheter. For mange er det den eneste løsningen de faktisk har lov til å bruke, skriver Haarbye.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS