
Schibsted bekrefter: Kutter i kommunikasjonsavdelingen
De store kuttene i Schibsted går og utover kommunikasjon.
Onsdag kom bekreftelsen på at minst 350 stillinger skal kuttes i Schibsted Media.
En oversikt Medier24 har viser at 124 stillinger blir kuttet i de ulike avisene.
Schibsteds kommunikasjonsavdeling må og gjennom kutt.
Det bekrefter kommunikasjonsdirektør i Schibsted, Jane Throndsen, overfor KOM24.
– Kommunikasjonsavdelingen blir også berørt av kuttene. Teamet vårt vil bli mindre i tiden fremover, men vi er fortsatt i en prosess hvor vi ser på hvordan vi skal organisere oss videre, skriver hun i en e-post.
– Den endelige bemanningen og strukturen vil først være avklart mot slutten av februar.
Hos people, communication og public policy kan det bli kutt på opptil 30 prosent av staben, erfarer Medier24.
Tone Sagen er leder for de Parat-tillitsvalgte i Schibsted og kaller dagen i dag for en dramatisk dag.
– Det er veldig dramatisk når 2/3 av kuttene skjer på vårt område. Så det er ikke noen som ikke blir berørt, sier hun og forteller at folk er redde for jobbene sine og kaller det ubehagelig og trist for alle.
– Det har vært en trist dag for alle som jobber i Schibsted, sier hun.
Det er en stund siden nyheten om at det ville komme kutt ble kjent. Sagen kaller tiden fram til dagens nyheter for trykkende og anspent for alle som jobber hos dem.
– Vi har visst at det skal treffe ujevnt, men ikke hvor. Jeg tror alle opplever at kuttene hos dem blir større enn de hadde trodd, sier hun.
Mens de redaksjonelt ansatte kan søke på sluttpakker, kan ikke de fleste av hennes medlemmer gjøre det.
– Det er vanskelig å forstå at de ikke går hele veien inn og gir åpne sluttpakker til alle, sier hun og forteller at man som en konsekvens av det frykter unødvendig utrygghet og spisse albuer.
– Vi er redde for at man ikke kommer i mål med frivillighet og at det ender i oppsigelser. Det er en uoversiktlig situasjon for mange og det er vondt å stå i.
Schibsteds kommunikasjonsavdeling har svart på Sagens påstander.
– Sluttpakker er et virkemiddel som brukes der det er hensiktsmessig ut fra virksomhetens behov og fremtidige organisering. Derfor tilbys åpne frivillige sluttpakker i noen deler av Schibsted Media, mens de på andre områder er mer målrettede. At ikke alle får tilbud om sluttpakker handler også om å redusere risikoen for å miste kritisk kompetanse. Innretningen av sluttpakkene for ulike områder har også vært konsultert med de tillitsvalgte, skriver Bjørn-Martin Bache Nordby i en e-post til KOM24.
– Vi har en klar ambisjon om å komme i mål med frivillige løsninger. Hva prosessen vil ende med ser jeg ingen grunn til å spekulere på.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no